miércoles, 10 de marzo de 2010

1 INTRODUCCIÓN

1.1 PLANTEAMIENTO DEL PROBLEMA Y UBICACIÓN


La Inteligencia Competitiva (IC)1 es una de las disciplinas emergentes que está concitando un interés creciente en el campo de la dirección estratégica. La Sociedad de Profesionales de Inteligencia Competitiva (SCIP) en Estados Unidos la define como un proceso ético y sistemático de recolección de información, análisis y diseminación pertinente, precisa, específica, oportuna, predecible y activa, acerca del ambiente de negocios, de los competidores y de la propia organización.2

Medir su impacto en los resultados de las organizaciones es un trabajo todavía no explorado, quizás por que recién se está propagando su uso como herramienta esencial para la dirección estratégica aplicada. El problema es que las aproximaciones conceptuales son muy escasas, aun cuando existe evidencia real de su aplicación y de los buenos resultados obtenidos a raíz de la adopción de sistemas o planes de IC en las empresas.

Algunos eventos han desencadenado el desarrollo sostenido de la IC, una disciplina que ha sido encasillada dentro del Knowledge Management (Chen et al., 2002). La transformación de una sociedad industrial a una “sociedad basada en el conocimiento” (Drucker, 1994) es uno de estos eventos. Por otro lado, el avance de la tecnología ha permitido el desarrollo herramientas para el tratamiento de información y datos, los cuales ahora viajan rápidamente sobre “redes de autopistas”3 y que al estar a disposición en cuestión de segundos, aceleran la toma de decisiones estratégicas y permite el descubrimiento temprano de problemas y oportunidades potenciales (Heinrichs y Lim, 2005).

La IC es más fácil comprenderla desde dos dimensiones, una económica y otra estratégica. A través de la primera, es posible hacerlo analizando la importancia de la información y el conocimiento en los mercados, mientras que con la segunda, la IC es viable explicarla desde la perspectiva de recursos empresariales y como fuente de ventajas competitivas.

Según Stiglizt (2000) la economía se está adaptando siempre a la nueva información, está creando nuevo conocimiento, es diseminado, es absorbido y usado a través de la misma economía, igual que lo señalara Hayek (1974). Hoy la información ha llegado a ser considerada como un “producto” y ya no como un bien4 ni un servicio, pues cumple con las características de baja heterogeneidad, es altamente intangible, tiene baja durabilidad y alta reproductividad (Freiden, et al. 1998). La creación de conocimiento y la utilización de información entonces es relevante para los “trabajadores del conocimiento” en un mercado cambiante, turbulento y competitivo (Drucker, 1994). La información y el conocimiento es la materia prima de la IC, como lo sugiere de forma gráfica Rodenberg (2004) en la Figura No. 1. Por consiguiente, la adquisición de conocimiento y su uso representa un factor importante en la planificación empresarial (Meyer, 1998). Siendo más específicos, la planeación estratégica de la información es una parte necesaria y fundamental para las distintas áreas del negocio. De hecho, la interacción de este proceso inteligente facilita las actividades intra e interorganizacionales (Trim, 2004). Barney (1991), Barney et al. (2001) y Grant (1991) señalan además que el conocimiento es un recurso que puede generar ventajas competitivas sostenibles.
1 Del inglés Competitive Intelligence.
2 SCIP (2005), [URL: www.scip.org].
3 Internet es llamada la ”superautopista de la información”.
4 Estos autores señalan que la información tiene un significado de bien o servicio, ellos lo elevan a la categoría de producto.

Hace veinte años Porter (1985a) habló de la revolución que generaría la información en el futuro y sugirió algunas medidas para no escapar de sus efectos positivos (reducción de costos de obtención, procesamiento y transmisión de datos). De esa fecha hacia delante, la información ha sido fundamental para la estrategia competitiva. El desarrollo tecnológico ha permitido que la información sea un recurso altamente valioso, de allí que haya sido estudiada desde varios enfoques. De hecho, el impacto de las Tecnologías de la Información y Comunicaciones (TIC’s) ha sido ampliamente abordado tomando como referencia la Teoría de la Agencia y la Teoría de los Costes de Transacción (Gurbaxani y Whang, 1991), así como desde la perspectiva de la Teoría de Recursos y Capacidades y la Teoría de la Ventaja Competitiva (Rivard et al., 2005).


Figura No. 1
La Inteligencia Competitiva y su Impacto en la Estrategia


Fuente: Rodenberg (2004).

La IC como se muestra en el esquema anterior, está muy relacionada con la estrategia y la toma de decisiones, que tiene como propósito el crecimiento sostenible y rentable (Rodenberg 2004). No se concibe un sistema de IC si no se tiene claro que forma parte de un todo. Por estas razones, en esta investigación se hará un estudio integrado de las actividades de inteligencia dentro de las organizaciones, de modo que permita desarrollar un modelo de Generación de Inteligencia Competitiva (GIC), concretamente para el caso de las empresas multinacionales tecnológicas que estén ubicadas en la provincia de Barcelona. El objetivo de este modelo es facilitar a las empresas de este sector la GIC para uso estratégico y medir su impacto en sus resultados económicos. Se ha seleccionado este sector por sus características dinámicas y porque se supone que tiene una capacidad de respuesta mayor que el resto de los sectores, especialmente en ambientes de fuerte competencia.
Inteligencia Organizacional

Acción
Crecimiento
Sostenible y Rentable
Datos
Cuantitativos Cualitativos
Información
Interna Externa
Conocimiento
Tácito Explícito
Inteligencia
Táctica Estrategia
Impacto
Estratégico y
Toma de Decisiones
Compartir
Sintetizar
Analizar
Resumir

Filtrar
Ordenar
Estructurar

Business Intelligence
Inteligencia Competitiva
Implementar Valorar
Recomendar
Empaquetar
Diseminar
Comunicar
Combinar
Interpretar
Pronosticar

En la investigación se utilizará como marco de referencia (i) la Teoría de los Recursos y Capacidades y (ii) la Teoría de la Ventaja Competitiva. Estas dos teorías permitirán construir el modelo de GIC, que se ha logrado concebir a partir de la integración de tres propuestas: la de Jaworski et al. (2002), con su modelo teórico de GIC; la de Spanos y Lioukas (2001) con su modelo que relaciona la estrategia y los recursos con los resultados; y la de Henderson y Venkatraman (1999) cuyo modelo de alineamiento vincula las estrategias empresariales con las de los sistemas de información y tecnología. Al integrar estas propuestas, el modelo sugiere que la GIC depende de las estrategias (diferenciación, costes, segmentación) y de los recursos empresariales (organización, tecnología, marketing, etc.). Y por otro lado, sugiere que una buena GIC tiene un impacto positivo sobre los resultados.

En materia metodológica, se utilizarán varias técnicas. La primera es el Método Delphi que se realizará para confirmar el modelo de GIC con un grupo de expertos en España. La segunda técnica será el estudio de casos, que facilitará la exploración del fenómeno y contrastará el modelo confirmado por dichos expertos. Para esta fase también se recurrirá a entrevistas semi-estructuradas dirigidas a empresas escogidas de una muestra de prueba. Finalmente se aplicará un cuestionario a la muestra definitiva. Con el uso de este instrumento, se obtendrá la información para aplicar la técnica de las ecuaciones estructurales en el análisis de los datos. De esta manera, esta investigación utilizará varias técnicas cuantitativas y cualitativas de forma simultánea.

El presente proyecto ha sido estructurado considerando la posibilidad real de publicar tres artículos científicos en revistas de alta calidad5. Estos artículos están relacionados con la GIC y su impacto en los resultados, así como la relación con las estrategias y los recursos empresariales, de forma integral e individual, para el caso español. Se estima que a partir de esto, será viable replicar en otros países (como Ecuador por ejemplo) la propuesta metodológica. La intención es cumplir con los dos esquemas sugeridos para obtener el grado de doctor mediante la lectura de la tesis y la publicación de por lo menos tres artículos.


1.2 OBJETIVO GENERAL Y PREGUNTAS DE INVESTIGACIÓN

Luego de plantear el problema a investigar, se tratará de explicar los objetivos generales y la relevancia del tema en un contexto estratégico. Adicionalmente, se plantearán las preguntas de investigación. Como habíamos mencionado, la utilidad de la IC como una herramienta de gestión en el quehacer administrativo ha sido estudiada muy poco, aunque el campo de investigación todavía es fértil en vista de que los trabajos relativos al tema se han enfocado en describir el avance de la IC y muy pocos se han detenido en verificar su influencia sobre las empresas.
5 Las revistas serían: Strategic Management Journal, Journal of Marketing Intelligence and Planning y Journal of Competitive Intelligence and Management.

De allí, que el principal objetivo de esta Tesis sea determinar si hay un impacto positivo en los resultados empresariales de las empresas multinacionales de las TIC’s, en términos de sus estrategias, sus recursos, las fuerzas competitivas industriales y la GIC. Teniendo en cuenta este propósito general, se pretende dar respuesta a las siguientes preguntas:

(i) ¿Cómo afecta la GIC a los resultados empresariales?
(ii) ¿Cuáles son los factores que influyen en la GIC de las empresas de las TIC’s de Barcelona?
(iii) ¿Cuál es la tipología de las empresas del sector de las TIC’s orientadas a la GIC en Barcelona?


1.3 RELEVANCIA Y JUSTIFICACIÓN DEL OBJETIVO GENERAL

Las multinacionales por su naturaleza son compañías competidoras en ambientes dinámicos, tal como lo explica Teece et al. (1997). Estas empresas requieren de sistemas de análisis muy complejos para su seguimiento y posterior adopción de políticas estratégicas. También son empresas diversificadas que necesitan conocer el ambiente donde operan. Porter (1987) sostenía que las estrategias de una compañía diversificada multinacional tendría dos niveles: las de las unidades de negocios -estrategias competitivas- y las de la oficina matriz -estrategias corporativas-. Por consiguiente, estas empresas dinámicas evidentemente requieren utilizar de forma intensiva la IC en sus organizaciones, sobre todo en las oficinas centrales. Más aún, si pertenecen a un sector como el de las TIC’s.

La IC ha sido utilizada en España, concretamente en Barcelona, pero no existen muchos estudios que demuestren si realmente tienen impactos positivos sobre los resultados empresariales. De tal suerte que este trabajo pretende ser una primera aproximación científica, tratando de hacer más rigurosa está línea de investigación.

Según Spanos y Lioukas (2001) y Rivard et al. (2005) hay una relación positiva entre las estrategias, los recursos empresariales y los resultados. Jaworski et al. (2002) también señalan que la GIC tiene un efecto positivo en los resultados. Por lo que se considera que se puede construir un esquema combinado que ayude a demostrar y probar las hipótesis de este estudio.

En general, el objetivo de esta investigación se justifica porque será un trabajo pionero en los aspectos metodológicos, de utilidad práctica, de investigación y evidentemente de resultados, sobre todo para el campo de la estrategia empresarial.






2 DESCRIPCIÓN DEL PROYECTO

Una vez planteadas las preguntas de investigación, a partir de ahora se hará una explicación de las bases teóricas, así como una breve revisión del marco conceptual adoptado y la descripción del modelo de impactos de la GIC, estrategias y recursos, sobre los resultados de la empresa. Finalmente, se presentará, la revisión de literatura, el estado del arte, los objetivos específicos y el planteamiento de las hipótesis.


2.1 CAMPO TEMÁTICO-CIENTÍFICO GENERAL: BASES TEÓRICAS

El estudio de la IC se la podría circunscribir dentro del campo de investigación de la Administración de Empresas, específicamente del Knowledge Management (Chen et al., 2002). Esta clasificación es reciente pues la IC no cuenta con un marco referencial único, aún cuando existen bases teóricas y enfoques funcionales desarrollados recientemente que la consideran. Se nutre de la economía, que explica la importancia de la información y el conocimiento en los mercados; y de las bases teóricas de la estrategia, que explicarían la IC como una fuente de ventaja competitiva y como un recurso empresarial.

2.1.1 FUNDAMENTOS ECONÓMICOS DE LA INFORMACIÓN ASIMÉTRICA


La Teoría de la Economía de la Información Asimétrica surgió de las debilidades del modelo de equilibrio competitivo que no pudo explicar las implicaciones ni el alcance de la información (Stiglitz, 2000). Las investigaciones mostraron cómo las asimetrías y la incertidumbre entre los agentes afectan los precios de los productos (Akerlof, 1970). Las asimetrías se producen en situaciones cotidianas, un ejemplo de esto es la situación que se observa cuando los propietarios de las empresas saben más de ésta, que un posible inversor (Stiglitz, 2003). Otro caso de asimetría es la señalización de algunos mercados, llamada también Teoría de las Señales6 formulada por Spence (1973). Las señales son relevantes, porque los mercados son sensibles a éstas. De lo anterior, es posible concluir que la economía de la información llevada al terreno empresarial presenta un sinnúmero de aplicaciones: identificación de vendedores, descubrimiento de sus precios, detección de inversiones rentables, selección de personal (...), las cuales son apenas una muestra del papel de la información en la sociedad, especialmente cuando se conoce que el recurso “información” es valioso o que el “conocimiento es poder” 7 (Stigler, 1961).

2.1.2 FUNDAMENTOS ESTRATÉGICOS DE LA INFORMACIÓN


El estudio de la estrategia ha evolucionado gracias a los aportes de la Economía Industrial a través del clásico modelo Estructura-Conducta-Resultados de Mason (1939) y Bain (1962). Según Tirole (1990) su premisa básica era la relación en principio unidireccional y luego multidireccional que había entre los resultados, la conducta (estrategia) y las estructuras industriales. Se puede decir que a partir de aquí, surge un vínculo fuerte entre la economía y la dirección estratégica, el cual fue abordado por Rumelt et al. (1991) que sostenían que ambas disciplinas están íntimamente relacionadas por el lado cuantitativo. Williamson (1991) afirmó que para estudiar estrategia había que examinarla desde varias perspectivas. Es así que en el campo aplicado, la evidencia ha mostrado que las tareas de los administradores con visión estratégica, se han concentrado en la definición y selección de metas, tipos de productos, el plan para competir en los mercados, el alcance y diversidad, la estructura, los sistemas administrativos y la coordinación del trabajo dentro la organización, (Rumelt et al. 1991). Estos elementos hacen que las estrategias se materialicen a través de un proceso en el que la información es la pieza principal. Tal proceso inicia con un “análisis externo e interno, para identificar las amenazas y oportunidades del entorno, y las fortalezas y debilidades de la empresa”, (Guerras, 2004).
6 La Teoría de las Señales da sustenta a la Teoría de los Mercados Eficientes que se aplica en el sector bursátil, donde el valor de las acciones, refleja toda la información disponible en un determinado momento.
7 Frase atribuida a Francis Bacon, Filósofo inglés del siglo XVII.


2.2 MARCO TEÓRICO Y CONCEPTUAL ESPECÍFICO DEL PROYECTO


Se planteará el marco teórico desde la perspectiva de la Teoría de los Recursos y Capacidades y de la Teoría de la Ventaja Competitiva. Desde el punto de vista funcional, se observarán los enfoques: tecnológico, de la orientación del mercado, de la gestión del conocimiento y de las capacidades dinámicas.


Figura No. 2
Bases Teóricas y Conceptuales de la Inteligencia Competitiva



Fuente: Elaboración Propia.

2.2.1 TEORÍAS DEL MARCO CONCEPTUAL

2.2.1.1 Teoría de la Ventaja Competitiva

Según Porter (1985a), la ventaja competitiva y su permanencia en el largo plazo, es el resultado de una estrategia. Las estrategias de ventajas competitivas pueden ser de tres tipos: diferenciación, costos y segmentación. Porter (1987) además clasifica las estrategias en términos de la diversificación. Una compañía diversificada local o multinacional tendría dos niveles de estrategias: aquellas de las unidades de negocios -estrategias competitivas- y aquellas de la oficina matriz -estrategias corporativas-. Este autor propuso el modelo de cadena de valor donde explicó cuáles son las actividades de soporte necesarias para obtener los márgenes de utilidad. En este modelo se observa el papel que tiene el desarrollo de conocimientos y la tecnología dentro de las empresas. Porter (1996) además hace una distinción de lo que considera estrategia y posicionamiento, frente a eficiencia en resultados operacionales. La estrategia se sustenta en el modelo de cinco fuerzas competitivas (barreras de entrada, poder de negociación de los compradores, de los proveedores, intensidad competitiva y bienes sustitutos) cuya utilidad radica en la posibilidad de que las empresas encuentren una posición razonable en la industria para defenderse de fuerzas contrarias o puedan influir a su favor (Porter, 1980); el conocimiento de estas fuerzas determina las ventajas/oportunidades y debilidades/amenazas y para alcanzarlo este autor esbozó el Análisis Inteligente del Competidor, un sistema para almacenar información obtenida de forma automatizada.
Enfoques
Funcionales
Marco Teórico
Bases Teóricas
Orientación al Mercado
Tecnología y Sistemas
Gestión del Conocimiento
Capacidades Dinámicas
Teoría de la Ventaja Competitiva
Teoría de Recursos y
Capacidades
Teoría de la Estrategia Empresarial
Inteligencia Competitiva
Teoría de la Economía de la Información

2.2.1.2 Teoría de los Recursos y Capacidades


Barney et al. (2001) defendían que la ventaja competitiva sostenida se derivaba de los recursos y las capacidades empresariales que son valiosas, raras, imperfectamente imitables y no sustituibles. Estos recursos podrían ser tangibles, e intangibles como las habilidades de dirección, los procesos orgánicos, la información y el conocimiento, (Barney 1991). Grant (1991) decía que los recursos y capacidades8 son la principal fuente de generación de rentas de las firmas, de allí que hayan sido considerados por Spanos y Lioukas (2001) para realizar su modelo conceptual con las variables: organización, marketing y tecnología, al igual que lo hicieran Rivard et al. (2005). Numerosos trabajos de tecnología utilizan el enfoque de recursos y capacidades como base conceptual. Santhanam y Hartono (2003) destacan el impacto positivo que tienen las inversiones en TIC’s sobre los resultados así como Hulland y Wade (2004).

2.2.2 ENFOQUES FUNCIONALES QUE SE UTILIZARÁN EN LA TESIS
2.2.2.1 Enfoque del conocimiento

El conocimiento está en una escalón superior al de la información (Rodenberg, 2004). Las diferencias de conocimiento interempresarial no son el resultado de fallas de mercado, sino de las visiones que los empresarios tienen de su firma y su estrategia (Nonaka y Toyama, 2005). El conocimiento y sus diferentes tipos (tácito y explícito) se origina en los seres humanos: un ordenador no puede crearlo (Civi, 2002). De hecho, hoy estamos en una sociedad donde los principales actores son los “trabajadores del conocimiento”, (Drucker, 1994). Este enfoque es útil porque el conocimiento a su vez, es la materia prima de la inteligencia de empresas (Rodenberg, 2004).

2.2.2.2 Enfoque de la Orientación al Mercado (Market Orientation)

Kohli y Jaworski (1990, 1993) desarrollaron un modelo para el Market Orientation (MO), tratando de compartir el conocimiento de clientes dentro de las organizaciones. Este modelo consideraba los siguientes aspectos: generación de inteligencia (Marketing Intelligence), la diseminación de la inteligencia y finalmente su retroalimentación. Slater y Narver (1996) estudiaron por su parte, los efectos del MO sobre el desempeño de la firma. Además, ampliaron la definición de la disciplina comprometiendo a todos los miembros de la organización, en la creación de valor para los clientes (Slater et al, 1998). El Marketing Intelligence tiene aquí un papel relevante como proceso, pues incluye el escaneo fuentes de información, análisis y distribución (Tan Tsu Wee, 2001); lo mismo pasa con la técnica del Environmental Scanning desarrollado por Choo (1999).
8 Carmelo-Ordaz et al. (2003) señalan que otros (i) recursos podrían ser también los derechos de propiedad intelectual, patentes, copyrights, secretos comerciales, reputación bases de datos y que (ii) las capacidades podrían ser: conocimiento y experiencia de empleados, y conocimiento de los agentes directamente relacionados con la compañía (empleados de proveedores, distribuidores, etc.).

2.2.2.2 Enfoque de las Tecnologías de Información y el Business Intelligence

Porter (1985b) dijo que la información y la tecnología serán parte de un proceso “revolucionario” a través del cual las economías cambiarán afectando sus niveles de la competitividad: (i) específicamente la estructura de las industrias y sus reglas; (ii) en la misma creación de ventajas competitivas, (iii) y en la creación de nuevos negocios dentro de las empresas. Esto modificaría la cadena de valor, sobre todo si las empresas adoptan nuevas tecnologías –Internet por ejemplo- como recursos de tipo estratégico (Porter, 2001). Anticipándose a esto, la Consultora Tecnológica Gartner Group9, líder en el mercado del Business Intelligence (BI) se refirió a esta área como el conjunto de aplicaciones que utilizan muchos datos.

2.2.2.2 Enfoque de las Capacidades Dinámicas de la Empresa

Este enfoque es mucha utilidad porque permitirá comprender el tipo de empresa que seleccionaremos como unidad de análisis. Teece et al. (1997) sostuvo que las capacidades dinámicas de la firma, son las habilidades para integrar, construir y reconfigurar las competencias internas y externas. Precisamente en estas empresas la IC tiene un rol importante por la intensidad competitiva.

2.2.3 REVISIÓN DE LITERATURA DE IC


Escorsa et al. (2002) encontraron definiciones de la IC que valen la pena citar: “...obtención ética y legal, análisis y distribución de información sobre el entorno competitivo, incluyendo los puntos fuertes y débiles así como las intenciones de los competidores. (...) sistema de aprendizaje sobre las capacidades y comportamientos de los competidores actuales y potenciales”, etc. Tena y Comai (2005) sostienen que las denominaciones dependen del momento y del enfoque utilizado. Por ejemplo, para Walle (1999) la IC en cambio, ha emergido como una disciplina muy relacionada con el Marketing.

Tabla No. 1
Etapas de la Inteligencia Competitiva


Etapa
Orientación
Período
Nivel de Inteligencia Competitiva

Etapa 1 Orientación al Producto: 1922-1929 Sin Inteligencia
Etapa 2 Orientación a las Ventas 1929-1945 Sistema Incipiente de Inteligencia de Mercado
Etapa 3 Orientación al Mercado 1946-1978 Sistema Avanzado de Inteligencia de Mercado
Etapa 4 Orientación a las Utilidades 1979-2006 Inteligencia Competitiva



Fuente: Elaboración propia a partir de Wee y Leow (1994).


Desde principios del siglo veinte, las aplicaciones de la inteligencia en el campo empresarial han ido aumentando. Wee y Leow (1994) establecieron varios períodos: una etapa con orientación a la producción de bienes y servicios, otra etapa con orientación hacia las ventas, otra con orientación al mercado y una última etapa dominada por el incremento de la competencia y la reducción de los márgenes de ganancia, donde la orientación es hacia las utilidades. Prescott (1999) también describe el desarrollo de la IC en el tiempo y menciona cuatro etapas en términos de los atributos, localización y problemas detectados, pero lo hace desde 1986. A continuación se presentan los trabajos y autores más destacados.
9 [URL: http://www.gartner.com].

Tabla No. 2
Revisión de Literatura Conceptual, Empírica y Bibliométrica
Autores Preguntas de Investigación Metodología Resultados

Trabajos Conceptuales
Porter, M. (1985b). ¿Cómo la Información permite la Generación de Ventaja Competitiva? Desarrollo Conceptual y Estudio de la Cadena de Valor. La información es una fuente de ventaja competitiva sostenible.
Prescott, J. (1999).
¿Cuál ha sido la evolución de la IC? Análisis Descriptivo. De un esquema pasivo, a uno muy planificador.
Rouach, D. y Santi, P. (2001).
¿Cuáles son las actitudes de los profesionales de la IC y cómo estas agregan valor? Estudios Cuantitativos. Tipologías de Profesionales de IC.
Jaworski et al. (2002).
¿Cuáles son los factores de la generación de Inteligencia Competitiva en las Empresas? Estudio de Empresas con Prácticas de Inteligencia Competitiva. Generación de IC depende de las Redes de IC, de la Calidad de Información, Ambiente y de las Características de Analistas.
Ganesh, U. et al. (2003).
¿Cuál es el campo de Investigación de la IC? Propuesta Conceptual. Líneas Futuras de Investigación de la IC.
Tena y Comai (2004a). Situación de la IC en España. Análisis Descriptivo. Etapas de la IC en España.
Fuld, L. (2004).
¿Por qué la estrategia necesita de la IC?
Propuesta Conceptual. Importancia de la IC en el proceso estratégico.
Trabajos Empíricos
Wee, C. y Leow, M. (1994).
¿Cómo ha sido la evolución de la IC en Singapur? 96 empresas a las cuales se les aplicó un cuestionario.
Análisis Factorial y Ecuaciones Estructurales. Aún cuando en Singapur se conoce de la IC, no se ha invertido en recursos para potenciarla.
Choo, W. (1999). ¿Cómo se analiza el Entorno? Encuestas a estudiantes MBA. Se presentan nuevas técnicas.
Guimaraes, T. (2000).
¿Cuál es el impacto de la CI y los Sistemas de Información (SI) en las PYMES? Ecuaciones Estructurales, Cuestionario con escala Likert. 43 pequeñas empresas EE.UU. Relación positiva entre el cambio organizacional y la IC y los SI.
Teo y Choo (2001).
¿Cómo se utiliza el Internet como herramienta de la IC? Ecuaciones Estructurales, Cuestionario con escala Likert. Apr. 600 empresas de Singapur. Fuerte relación entre la calidad de información de Internet y el uso de IC.
Wright, S. et al. (2002).
¿Cuál es la tipología de las empresas que usan IC en el R.U.? Estudio de Casos. Avances en la IC de las empresas de este país.
Marin, J. y Poulter A. (2003).
¿Cómo se disemina la Inteligencia Competitiva en las Empresas? Estudio de Casos. La distribución de la IC puede ser ayudada por la tecnología, pero es más eficiente cuando está enfocada a personas.
Tena y Comai (2004b). ¿Cuál es la Tipología de las Empresas Multinacionales Catalanas? Análisis Descriptivo de 19 empresas catalanas. Estructura de la IC en las multinacionales de tecnología y farmacéuticas.
Tena y Comai (2004c). ¿Cuál es la Tipología de las Empresas Españolas? Análisis Descriptivo de 9 empresas españolas. IC y las mejores prácticas españolas.
De Pelsmacker et al. (2005).
¿Cuáles son las prácticas en las Exportadoras Sudafricanas y Belgas? Empresas de Sudáfrica (309) y Bélgica (292) con muy bajo índice de respuesta.
Las empresas todavía no están equipadas con sistemas de IC.
Trabajos Bibliométricos
Dishman et al. (1993a)
Revisión Bibliométrica de la Literatura relativa a Inteligencia Competitiva (1930-1986) Análisis Bibliométrico de 1890 papers. Publicaciones Escasas.
Dishman, et al. (1993b)
Revisión Bibliométrica de la Literatura relativa a Inteligencia Competitiva (1987-1996) Análisis Bibliométrico de 1890 papers Auge de Publicaciones en Libros, Journals, y Working Papers.
Dishman, et al. (1993c)
Revisión Bibliométrica de la Literatura relativa a Inteligencia Competitiva (1987-2003) Análisis Bibliométrico de 1890. Madurez de Publicaciones e Intensidad de Artículos en Journals Científicos.
Tena y Comai (2005) ¿Cómo se ha desarrollado la IC en España? Análisis Descriptivo. Se presenta un recorrido de la IC en España.


Fuente: Elaboración propia.

2.3 ANTECEDENTES DEL MODELO CONCEPTUAL ESPECÍFICO

Una vez, revisado el marco teórico y la literatura de la IC tanto conceptual como empírica, ahora se presentará la integración de tres modelos obtenidos a partir de trabajos pioneros sobre el tema. Esto permitirá determinar los objetivos específicos y las hipótesis de manera más rigurosa.

2.3.1 MODELOS DE GENERACIÓN DE INTELIGENCIA COMPETITIVA

Jaworski et al. (2002) han propuesto un marco conceptual para evaluar el impacto de la GIC en los resultados empresariales. Este modelo relaciona los resultados en términos de la manera en que la inteligencia es organizada, del proceso de búsqueda de información y del sentido de hacer IC, que a su vez, se determina por la red de IC, el ambiente de negocios, las características de la información y las cualidades de los analistas de IC en las organizaciones. Este marco surge de la aplicación de entrevistas semi-estructuradas a 38 analistas y permite articular 13 proposiciones. Este modelo se ha seleccionado por dos razones. En primer lugar porque sus autores son reconocidos en este campo y segundo porque no se han encontrado todavía trabajos empíricos que lo hayan utilizado.

Figura No. 3
Marco Conceptual de Generación de Inteligencia Competitiva (GIC)




Fuente: Jaworski et al. (2002).

2.3.2 MODELO DE ALINEAMIENTO ESTRATÉGICO DE LAS TIC’S Y LA EMPRESA.

Henderson y Venkatraman (1999) por su parte proponen un modelo llamado de Alineamiento Estratégico y lo aplican al sector de las TIC’s. La idea que subyace detrás de este modelo es que existen relaciones bidireccionales entre las estrategias de negocios y las estrategias de Tecnologías de Información (TI) y los Sistemas de Información (SI)10, desde el punto de vista de la ventaja competitiva, así como también, relaciones entre la infraestructura organizacional y los procesos e infraestructura de TI y SI, desde la perspectiva de los recursos y capacidades. Este modelo sugiere que se pueden encontrar cuatro diferentes Figura No. 4
Proceso de
Búsqueda
Resultados de la Empresa
Construir Conciencia y Sentido de IC
Organización Orientada
a la GIC
Network de
IC
Ambiente de
Negocios
Características
de la Información
Características de Analistas
10 Hulland y Wade (2004) explican la importancia de separar las TI’s con los SI’s.

rategia Estrat Estrategia
2.3.3 MODELO DE GENERACIÓ

Spanos y Lioukas (2001) han tomado las propuestas de Porter (1985a) en lo relativo a la ventaj
c
contrastado utilizando ecuaciones estructurales. Este esquema que es reciente y demuestra que los resultados, (medidos por variables como la participación del mercado, o la rentabilidad empresarial) son consecuencia de la interacción de las ventajas competitivas adoptadas, los recursos y capacidades de las empresas y las fuerzas competitivas imperantes en la industria. Lo sugerente de este modelo es que permite aplicarse a varios sectores, tales como el de las TIC’s, estudiado por Rivard et al. (2005). Figura No. 5 Modelo de Estrategia y Recursos y Capacidades y Resultados Empresariales

Efectos Directos de la IndustriaFuerzas Competitivas
la Estrategia

los Activos de la Firma
Negocios
Str
ecnologías de Información
la
gic Fit
Op
s (2001) y ap
rno)


2.5 OBJETIVOS ESPECÍFICOS
Como se había sugerido con anterioridad, la intención de este proyecto es estructurar la tesis de tal manera que puedan obtenerse más de tres artículos científicos. Precisamente como está concebido, se puede verificar que esta alternativa resulta viable. Tomando como referencia el objetivo general de este proyecto, que era determinar la existencia de una relación “simultánea” entre los resultados empresariales, la GIC y la estrategia en las organizaciones españolas de Barcelona, se derivarán a partir de este propósito, los siguientes objetivos específicos, que están interconectadas con las preguntas de investigación: a) Determinar el tipo de relación entre la GIC y las estrategias empresariales.
b
entre la GIC y los resultados
d

que existen m
ndustrial, de
rno ila es

la generación
eneración
tores son
ner
ta prop
en la forma
o sustancial
una relación
PÓTESIS 3:
ligencia com
tados empr
onstruc
Jaworski et al
esas de TI
serán sus r
sas de TIC’s
de recur
resas de TIC’
tión estratégica
e los cue
petitiva (IN
desarrollo de modelo
o de un s
arios, serían:
Estrategia, Recursos y Fuerzas
de la estructura industrial. También Rivard et al. (2005) llegaron a conclusiones similares, aplicando además el modelo de Henderson y Venkatraman (1999), por tanto: HIPÓTESIS 4: En las empresas de TIC’s de Barcelona, existe una relación positiva entre los resultados empresariales y la gestión estratégica (diferenciación, costes y segmentación) de empresas con alta orientación hacia la GIC.
IPÓTESIS 5: En las empresas de TIC’s de Barcelona, existe una relación po
presariales y los recursos empresariales de firmas con alta orientación hacia la GIC.
IPÓTESIS 6: En las empresas de TIC’s de Barcelona, existe una relación negati

2.7 DESCRIPCIÓN DE LA APORTACIÓN CIENTÍFICA

Un las aportaciones científicas más importantes será el desarrollo d
comnder bajo qué condiciones ocurre la GIC en las empresas. Por ejemplo, decir que la GIC es una
fun del tipo de estrategia y de los recursos con que cuentan las organizaciones, es un
h
a

(i) Realizar el pri
(i

(iii) Observar si las empresas de TIC’s, corresponden al criterio de capacidades dinámicas. (iv) Encontrar consistencia entre este sector: “si las empresas usan los productos que venden”.
H
Barcelona, implica un avance importante en la línea de investigación del tema, especialmente porque en esta ciudad, se halla la mayor cantidad de expertos y profesionales de la IC, quienes contarían con otra evidencia empírica adicional y otra perspectiva de análisis con un instrumental metodológico robusto y de mucha aplicación
3 METODOLOGÍA En este capítulo se tratarán los aspectos relacionados con el diseño de la investigación, la unidad de nálisis y los planteamientos conceptuales de las técnicas empl
arelaci
as fuentes de información, la recolección de datos y la viabilidad de la investigación.
demostrar la validez teórica del modelo de GIC y su relación con la
cto a realizar, lo hemos dividido en tres fases.

Teoría de los Recursos y Capacidades Teoría de la Ventaja Competitiva Economía de la Información Literatura de IC Generación de IC y su General Objetivos y
Enfoques Dirección Estratégica Empresarial
Funcionales
Fuente: Elaboración Propia. Definición Modelo Final Aplicación de Cuestionarios Conclusiones Finales
para describir el fenómeno a
re
Barcelona. Finalmente, en la Fase III se realizarán los análisis de datos y la presentación de los resultados. En esta etapa se utilizará en principio, la técnica de las ecuaciones estructurales, debido a la experiencia en el uso de esta herramienta en trabajos similares, además de técnicas estadísticas descriptiv
A
p



3.2 UNIDAD DE ANÁLISIS Se ha escogido a las empresas del sector de las TIC’s de
d
de Actividade
solo en las empresas que han logrado in
código 72.1. Llas empresas q
ultinacionales, por lo
m
empresas para la evaluación del modelo y del cuestionario preliminar. Con la muestra obtenida, se realizará además un muestreo de tipo estratificado por tamaño y por otros criterios, para clasificar a las empresas multinacionales en tres categorías: (a) empresas intensivas en la generación y aplicación de IC, (b) empresas medianamente intensivas y (c) empresas poco intensivas, a fin de contar con variables de control. 3.4 DESCRIPCIÓN CONCEPTUAL DE LAS TÉCNICAS UTILIZADAS Esta tesis utilizará tanto las técnicas cualitativas, como las cuantitativas para demostrar empíricamente las hipótesis. La diferencia en el uso de los métodos cuantitativos y cualitativos radica en que los primeros se construyen con la aplicación del método científico estructurado, mientras que los segundos, a través de la observación. En la metodología cuantitativa lo importante es la fiabilidad y en la cualitativa la autenticidad. En cuanto a las primeras, se utilizará el método Delphi y las entrevis

s S
y además
es. Se ha esccionales de ajan en algunislar los efec
or Teece
asientan u
investigac
y a un sel e interregi
o de empresas de la IC d
iriéndose a las
c
p
cuana las técnicas cuantita
c

estructura de investigación y le dé más solidez al trabajo. Los métodos de análisis más habituales utilizados en las investigaciones de IC han sido el análisis factorial y el de ecuaciones estructurales. También se observan en la misma proporción, los estudios de casos de empresas y países. 3.4.1 INVESTIGACIÓN PRELIMINAR

La investigación iniciará con una propuesta de modelo realizada por el autor, a partir de la revisión de literatura. Este primer modelo será contrastado con las opiniones de un panel de expertos, utilizando para ello la técnica Delphi, la misma que busca extraer de la sinergia del grupo, resultados deseables a fin de obtener un consenso, lo más fiable posible y presentar un modelo más robusto. 3.4.2 INVESTIGACIÓN CUALITATIVA
U
se
los modelos prelimi
m

pueden surgir de la retroalimentación del modelo. Como es conocido, en ciencias sociales, el estudio de casos suele ser una herramienta útil (Eisenhardt, 1989 y Yin, 1994). 3.4.3 INVESTIGACIÓN CUANTITATIVA Con el modelo reformulado, se aplicarán los cuestionarios y se utilizará para el análisis de datos, la técnica de las ecuaciones estructurales (Linear Structural Relationships, LISREL). Este modelo es una “poderosa técnica de análisis multivariante cada vez más utilizada en la investigación en marketing y en las ciencias sociales (
p
in
m
ju
especación, (ii) la identificación, (iii) estimación y (iv) evaluación e inte

como medida de otras variables de interés teórico que no pueden ser observadas directamente. Para este fin se aplicará el análisis factorial confirmatorio que trata de estimar la relación entre los conceptos a medir y los indicadores utilizados para medirlos, (Luque, 2000). El software que se utilizará es el AMOS para validar la información, así mismo el paquete SPSS para la estadística descriptiva. Otra técnica que se aplicará será el análisis cluster, que permite desarrollar subgrupos de individuos u objetos, con el objeto de determinar tipologías. Estos subgrupos deben estar compuestos por elementos lo más parecido posible (homogeneidad interna) y a la vez lo más diferentes que sea posible entre grupos (Luque, 2000). 3.5 FUENTES DE INFORMACIÓN Las fuentes de información son cuatro. Primero, los artículos científicos, los wo
EBSCO, Elsevier, Blackwell, ABI-Inform,
E
entrevistas a expertos, la segunda fuente de información primaria. Posteriormente, se realizarán entrevistas semi-estructuradas a ejecutivos y empleados de las empresas de la muestra de prueba (otra fuente de información primaria). Finalmente, se utilizará como fuente secundaria, las empresas listadas en la base de datos SABI. Estas fuentes además permitirán cruzar y triangular la información a


Autor Etapa Método Fuentes Fase I Investigación Preliminar Revisión de Literatura Primarias – Bases de Datos de ArtículosFase I Investigación Preliminar Método Delphi Primarias – Expertos Fase I Investigación Cualitativa Estudio de Casos Primarias – Empresas Escogidas Fase II y III Investigación Cuantitativa Cuestionarios a Empresas Secundarias – Bases de Datos
F


3.6 RECOLECCIÓN DE DATOS Los métodos de recolección de datos, para el caso de la investigación cualitativa, a utilizar serán: la observación directa, los apuntes obtenidos en la reunión de expertos, la entrevista semi-estructurada y la revisión de los documentos corporativos de las empresas. La técnica de observación directa provee información y datos sobre aspectos que son más simples de obtener y de percibir mejor que la comunicación verbal; es formal cuando se desarrolla con planificación e informal cuando se trata de observaciones in situ. La entrevista en cambio, es una de las técnicas más empleadas en el estudio de casos (Yin, 1994) y para este proyecto se la realizará con dos grupos. En primer lugar, a los expertos de forma colectiva; y en segundo lugar, a las empresas de la muestra de prueba. Los documentos en el estudio de casos son importantes porque permiten realizar comprobaciones de veracidad. En cuanto a la investigación cuantitativa, será necesario antes operacionalizar las variables del modelo. Las definiciones de éstas se realizarán a partir de las conclusiones del grupo de expertos, los autores revisados y también a partir del estudio de casos. Las preguntas del cuestionario utilizarán una escala Likert de cinco posiciones. Al ser de carácter ordinal permitirán el uso de técnicas paramétricas como las regresiones o particularmente las ecuaciones estructurales. La aplicación de cuestionarios con preguntas a
c
G



3.7 PROPUESTA DE VARIABLES Las variables preliminares a emplear se obtienen del modelo conceptual propuesto. Están clasificadas en variables dependientes: las relacionadas con los resultados del mercado y las relacionadas con la rentabilidad; y en variables independientes, las conformadas en cuatro grupos: estrategia, recursos, fuerzas de la industria y generación de inteligencia competitiva. La variable GIC se muestra además como dependiente del tipo de estrategias y de los recursos empresariales. Tabla No. 4
R
esulta l M
ercas

Diferenciaci
S
entas ipación de Mercado Estrategia de Est egmentación Reducción de Costos
iento de la Participación de

Rentabilidad Recursos
n de al


Retorno de la Inversi Liquidez Financier



Rivalidad e Intensidad Poder de Compradores Generación de IC (GIC) Network de IC Ambiente de Empresas Calidad de Información Características de Analistas Las relaciones causales se desprenden de la literatura revisada en los modelos anteriores y se las puede observar en la Figura No. 6. Adicionalmente, se tiene que mencionar que este m
e
de allí la explicación del por qué se pretende seleccionar el caso de las empresas multinacionales. 3.8 VIABILIDAD Y POSIBLES LIMITANTES DEL ESTUDIO Se considera que existe viabilidad para esta investigación, en términos metodológicos, de estructura y de marcos conceptuales. Una de las limitaciones será la recolecc
e
a
limitación posible es el número de emp
q

de las TIC’s (códigos 72.2, 72.3, por ejemplo). En términos de tiempo, la investigación también se considera alcanzable. Finalmente otro factor que hay que considerar es el económico, para el cual se recurrirán a fuentes de financiamiento externas, de ser el caso.

ESTUDIO COMPARATIVO DE CARACTERÍSTICAS bibliométrico de COMPETENCIA 1NTELLIGENCE SCHOLARLY 1N NEGOCIOS Y MATERIAL BASES DE DATOS DE BIBLIOTECOLOGÍA

ESTUDIO COMPARATIVO DE CARACTERÍSTICAS bibliométrico de
COMPETENCIA 1NTELLIGENCE SCHOLARLY 1N NEGOCIOS Y MATERIAL
BASES DE DATOS DE BIBLIOTECOLOGÍA
por
Marisa L. Ramírez
S el papel de un Maestro ", presentado a la facultad de
de la Escuela de la Información y Biblioteconomía
de la Universidad de Carolina del Norte en Chapel Hill
en cumplimiento parcial de los requisitos de
para el grado de Master of Science en
Biblioteca de Ciencias.
Chapel Hill, Carolina del Norte,
Abril, 2005
Aprobado por:
Deborah Barreau

Introducción
La inteligencia competitiva es conocido por muchos nombres: la inteligencia de mercado, inteligencia de negocios, análisis ambiental, y las cuestiones de gestión (Choo, 1998). A los efectos de este estudio, la frase "inteligencia competitiva" (CI) se utiliza para referirse a este grupo de conceptos. La inteligencia competitiva es un dibujo acotado campo disciplinario en su origen en la inteligencia militar, el marketing y los negocios, así como de las ciencias sociales y humanidades (Powell, 1993). Debido CI emplea una amplia gama de disciplinas, un practicante de CI deberá también contar con un conjunto diverso de habilidades y conocimientos. De hecho, el profesional CI ideal es una persona con una titulación conjunta en los negocios y la biblioteconomía (Powell, 1993). Debido a la bibliotecología y las empresas son parte integrante de la formación de futuros profesionales de CI, se seguiría que la actividad académica en cada uno de estos campos se reflejan el reciente interés de la investigación y el uso de CI y la literatura.
Pruebas Rich apoyar esta hipótesis no está disponible, como muy pocos estudios han tratado de describir y analizar las características de la literatura de CI. De hecho, sólo dos estudios bibliométricos sobre la inteligencia competitiva ha llevado a cabo en la última década (Walker, 1994; Bergeron 2002). Los resultados de estos estudios muestran que aunque los artículos sobre la inteligencia competitiva reside en la literatura biblioteca y bases de datos de la investigación académica, la mayoría de los artículos CI se encuentran en las revistas de negocios y bases de datos relacionadas, como ABI / INFORM. Estos resultados proporcionan un somero análisis de la literatura y revelar atributos bibliométricos poco más específico de la literatura de CI.
Con el creciente interés en la CI en la última década y la pertinencia de CI a la biblioteca, los negocios y otros campos, un estudio actualizado de la literatura CI desde hace tiempo. Estudiar las características bibliométrico de la literatura CI no sólo contribuirá a la multiplicidad de disciplinas en que CI dibuja, sino que también proporcionarán información valiosa sobre su propio desarrollo como un campo emergente.
Hay muchos beneficios a través de la bibliometría para estudiar el crecimiento de la CIliterature. Propósito de Ihe de bibliometría "es shedlight sobre el proceso de la comunicación escrita y la naturaleza y el curso de una disciplina, por medio del recuento y análisis de las diversas facetas de la comunicación escrita" (Pritchard, 1969). Los bibliotecarios y profesionales de la información más se benefician de la aplicación práctica de los datos bibliométricos, especialmente porque esta información es útil en el control bibliográfico, la evaluación de base de datos, y desarrollo de la colección. Mediante la determinación de los autores principales, revistas fundamentales y el crecimiento de la literatura CI y el tamaño, introduzca se establecen en que basar las decisiones sobre la base de datos de evaluación y selección de revistas, la conservación o la cancelación. Estudiar las características bibliométrico de la literatura CI revelará la estructura y el impacto de la CI y aclarar el lugar de CI dentro de la literatura de la LIS y campos de negocio.
El problema de
Los estudios bibliométricos arelike un espejo: se ofrecen a los investigadores la oportunidad de ver el reflejo de muchas facetas de un área de investigación (Sthen 1993). La escasez de investigación bibliométricos relacionados con la producción y distribución de literatura relacionada con CI-junto con la mayor atención a la recopilación de información de la competencia señala la necesidad y la importancia de llevar a cabo un análisis bibliométrico sobre este tema. Con el interés cada vez mayor en inteligencia competitiva, y la clara relación CI tiene que el campo de la bibliotecología y ciencias de la información (LIS), es importante que un estudio bibliométrico llevarse a cabo para comprender más cabalmente el desarrollo de la disciplina de la IC y la correspondiente implicaciones en el negocio y la colección de órganos científicos de trabajo.
Aunque las revistas de negocios y artículos académicos a menudo abarcan temas CI, en los patrones de la autoría de profundidad en torno a este cuerpo de trabajo no ha sido explorado. Además, ningún estudio ha explorado la disciplina de la IC y las características bibliométricas relativas a los SIT, que requiere más investigación sobre la colección de literatura que se refiere a CI. En la investigación de las características bibliométrico de la literatura de inteligencia competitiva en los negocios y bases de datos de la bibliotecología, esta investigación busca responder a:
¿Qué características diferencian bibliométricos CI tomado de la literatura de negocios
y bases de datos de ciencia de la biblioteca?
Para responder a esta pregunta, los autores prolíficos, revistas fundamentales, y la superposición entre las bases de datos
serán examinados para comprender las diferencias fundamentales.
Propósitos del estudio
El objetivo de este estudio es comprender mejor la naturaleza de la información publicada en inteligencia competitiva, como el análisis del cuerpo de investigación CI es un componente integral para comprender el origen y la evolución de esta disciplina de reciente aparición. En concreto, este estudio tiene como objetivo actualizar y ampliar la investigación sobre la literatura CI bibliométrico realizado por Walker (1994). Este estudio develar las características de la literatura IC hallado en una base de datos de negocios y una base de datos de la bibliotecología, con consecuencias para la literatura de CI. Esta investigación será ampliar el enfoque de estudio de Walker a proporcionar un análisis en profundidad de la distribución, los patrones de autoría, y el crecimiento de los principales temas abordados en su conjunto de trabajos de inteligencia competitiva en ABI / INFORM y Library and Information Science Abstracts (LISA) bases de datos. Los resultados de los estudios serán comparados y los resultados serán discutidos.

Fondo
La difusión de ideas y la formación y el crecimiento de las comunidades académicas han sido objeto de mucho estudio, y son particularmente pertinentes para examinar el campo emergente de la inteligencia competitiva en el contexto de los campos más establecidos de las empresas y biblioteconomía y ciencias de la información.
Kuhn (1962) estudiaron el surgimiento y desarrollo de nuevas áreas de investigación, que calificó de "paradigmas", y las comunidades que contribuyeron a la creación y el crecimiento de estos paradigmas. La aparición de un nuevo paradigma está marcado por un evento de galvanización, un "descubrimiento", que proporciona conocimientos de un campo previamente teórico o especulativo. Como un conjunto de teorías convergen para formar la base de la investigación y las hipótesis en un campo, se crea un paradigma. Paradigmas en competencia, formado en las teorías similares tratando de resolver problemas similares, compiten por un mismo público de los investigadores, pero el triunfo final de un paradigma depende del éxito que resuelve - o tiene el potencial futuro para resolver - rompecabezas en el campo. La realización de este potencial, llamada "ciencia normal", no sólo se caracteriza por un mayor apoyo para las teorías fundamentales sobre los que se basa el campo, pero también se distingue por la creación de una investigación adicional que favorece el crecimiento del campo. A medida que florece la investigación, las anomalías en el paradigma emerge, poniendo en duda la eficacia del paradigma. Estas anomalías en última instancia conducir a una crisis dentro del paradigma, que se ha reconciliado con las nuevas teorías, la investigación y el surgimiento de otro paradigma.

Escritos académicos reflejar los cambios que tienen lugar dentro de un paradigma. En el período pre-paradigma, los estudiosos de explicar y justificar cada una de las teorías y principios en que basan sus investigaciones en un libro de texto común para todos a comprender. Sin embargo, como el paradigma de las formas, las teorías de la fundación convertido en un conjunto de supuestos compartidos en los que los estudiosos pueden base de nuevas investigaciones. En lugar de tener que explicar el conjunto de hipótesis a un público general, como en un libro de texto, el estudioso es ahora libre para hacer frente a los artículos a colegas sobre el terreno, el examen de aspectos específicos del paradigma. Una vez que llega al paradigma de la "ciencia normal" fase, la gama de la investigación se ve limitada, lo que obligó a los investigadores a centrar sus esfuerzos "en una pequeña gama de problemas relativamente esotéricos ... para investigar una parte de la naturaleza en un detalle y profundidad que de otro modo sería inimaginable "(Kuhn 1962). La formación de la literatura especializada proporciona evidencia de un paradigma emergente. "En las ciencias. . . la formación de revistas especializadas, la fundación de las sociedades de especialistas, y la solicitud de un lugar especial en el plan de estudios por lo general han sido asociados con la primera recepción de un grupo de un único paradigma "(Kuhn, 1962, p. 8).
El efecto de los cambios en los paradigmas de la estructura de las comunidades de investigación, especialmente en el surgimiento de nuevos paradigmas en atraer a la próxima generación 's profesionales y convertir a los investigadores actuales, dejando al viejo paradigma y sus investigaciones a disminuir y la decadencia. El nuevo paradigma aún tiene el potencial para convertirse en una disciplina por derecho propio, especialmente si se tiene éxito en la transferencia de la investigación en una disciplina profesional.
La estructura de las comunidades de investigación ha sido objeto de estudio sociológico Derek Price informal de las comunidades académicas. En este estudio, se pone la idea de los "colegios invisibles" - un conjunto de redes informales de comunicación entre los investigadores con intereses comunes de investigación de diferentes instituciones y lugares geográficos (Price 1963, Price 1970). También se ocupa de la práctica académica de citar, que es el reconocimiento de un autor de 011 trabajos anteriores que las ideas actuales y la investigación están influidas o base. Una cita es una expresión de una relación social entre dos o más académicos, y por lo tanto una indicación de un colegio invisible como "autores [son] conocen unos a otros como cuerpos calientes en lugar de 011 etiquetas de la literatura." (Precio 1970)
Los documentos generados por un colegio invisible de manifiesto las relaciones entre los autores, y 011 términos más amplios, las características y las relaciones entre los colegios invisibles. Una vez que estos documentos se archivan en bases de datos de la literatura, las herramientas de indización en sí son una forma discreta pero efectiva al estudio de la literatura, que revela mucho acerca de los científicos, así como los colegios invisibles en la que juegan un papel.
Construcción de 011 trabajos de Kuhn y de precios, el trabajo de Diana Crane se centra 011 comunidades académicas y el crecimiento del conocimiento y la difusión de ideas (Crane 1972). Como ella lo define, colegios invisibles son las comunidades académicas, no está vinculada por la geografía o de ladrillo y cemento, sino que se forma a partir de los círculos sociales que se basan en un conjunto común de intereses y objetivos de investigación. Crane enlaces de la difusión de las ideas dentro de estos colegios invisibles para el desarrollo de Kuhn del paradigma. La difusión de las ideas dentro de y entre los círculos sociales se caracteriza por el aumento concomitante de la actividad académica. Como se ha adoptado una nueva idea, hay un crecimiento exponencial en un área de investigación que se refleja en el crecimiento del número de publicaciones que rodea el área de investigación y por el número de nuevos autores para la publicación de la primera vez en el área de investigación. Como se descubren anomalías y la investigación se agota en el paradigma, la interacción social en el campo y disminución de nuevos autores tienen menos probabilidades de entrar en el campo. El crecimiento de los niveles de la actividad académica fuera, con la actividad de investigación se producen sólo en áreas especializadas del campo. La siguiente tabla por Crane (Crane 1972) muestra el desarrollo de las comunidades académica y los conocimientos científicos.
Figura] Características de los conocimientos científicos y de las comunidades científicas en las diferentes etapas de la curva logística
Etapa 1 Etapa 2 Etapa 3 Etapa 4
Cuadro] Características de los conocimientos científicos y de las comunidades científicas en las diferentes etapas de la curva logística (Crane 1972)
Para ilustrar la aparición de un nuevo paradigma y el crecimiento resultante de la literatura, la grúa se examina el campo de las matemáticas y la sociología rural y aplica métodos bibliométricos para comprender las dinámicas sociales que caracterizan a los colegios invisibles que abarca cada disciplina. En el escrutinio general de las bibliografías

Etapa 1 Etapa 2 Etapa 3 Etapa 4
Características de
Conocimiento paradigma parece normal Solución de Ciencias de la Major
Problemas de agotamiento de
De que aparezcan anomalías de crisis
Características de
Ciencia
Poco o nada de las comunidades sociales
grupos de organización de Colaboradores
y el Colegio Invisible aumento
Disminución de la especialización
Socios
aumento
Disminución de la controversia
Socios


cada campo, que es capaz de mapear las conexiones sociales dentro de cada uno de los campos para extraer conclusiones sobre el crecimiento del campo. Crane observa que "cuando dos paradigmas se aplican al ámbito de la investigación misma, los seguidores de los dos paradigmas se puede evitar la confrontación y se desarrollan como si pertenecieran a dos campos de investigación diferentes, cada uno de los cuales pasa a través de las etapas de crecimiento logístico, y contiene los grupos de solidaridad y colegios invisibles "(Crane 1972). Dado que la investigación gana importancia la zona, la actividad disciplinaria es más probable que ocurra, por el cual la información y las ideas fluyen sin limitaciones y de la disciplina. La investigación interdisciplinaria facilita este proceso de "fertilización cruzada" intercambio de ideas.
Basándose en las ideas de Crane, estudios de Chubin la literatura científica en las especialidades de entender las relaciones y los límites de los órganos de trabajo específicos. Después de examinar las bibliografías especializadas, se considera que la interacción entre las disciplinas existe, lo que da una investigación más de una confusa, en lugar de fijo - límite. Esta interacción proporciona puntos de vista complementarios sobre un conjunto común de problemas de investigación, que actúa como un conducto para la colaboración y la innovación.
Al examinar el campo de la inteligencia competitiva (IC), este estudio busca comprender la interacción entre los "paradigmas" de las empresas y la bibliotecología, especialmente en el campo emergente de la inteligencia competitiva. CI es propio de ambas áreas, pero la interacción entre estas dos áreas es desconocido, y las características del paradigma de la CI emergentes no son entendidos. Siguiendo el ejemplo de Crane, bibliometría se utiliza para entender el surgimiento, el crecimiento y las relaciones entre los CI en las disciplinas de los negocios y la ciencia de la biblioteca.

Bibliometría puede dar una idea de la aparición de nuevas disciplinas, y las diferencias y similitudes entre las disciplinas establecidas, como el de la biblioteconomía y de negocios. Bibliometría es la medida cuantitativa o estudio estadístico de un grupo de documentos relacionados (simplemente a que se refiere como "literatura") se utiliza para describir y supervisar su crecimiento y el cambio (Nicholas y Ritchie, 1978). Bibliometría descriptiva se utiliza para proporcionar una instantánea de las características que definen la literatura, y se ocupa de proporcionar información sobre lo siguiente:
• Organismos responsables de la creación o transmisión de la obra
• Forma de la obra (por ejemplo, revista, monografía)
• Objeto y características del lenguaje de la literatura
• El momento y la frecuencia de la información de
• Cantidad de información
• Procedencia geográfica
La información registrada por la bibliometría descriptiva puede ayudar a determinar las interrelaciones tema y establecer la pertinencia (y por tanto la conveniencia) de las revistas o artículos a una disciplina particular. Bibliometría descriptiva también suministra datos de los que las tendencias, la evolución y otra información sobre la estructura de la comunicación académica se pueden derivar (Nicolás y Ritchie, 1978).
Los datos pueden ser obtenidos de fuentes primarias, como una revista en particular, o se pueden recoger en los servicios secundarios, como la indexación o bases de datos bibliográficas. Estas bases de datos de indexación facilitar el acceso a los artículos académicos de una variedad de revistas, pero típicamente se enfocan sus colecciones en una determinada disciplina o campo. Por ejemplo, ABI / INFORM, una base de datos en línea que proporciona indización y resúmenes de artículos de revistas, es un servicio secundario que proporciona información sobre las "condiciones de negocio, tendencias, técnicas de gestión, estrategias corporativas y temas específicos de la industria en todo el mundo" (2005 ProQuest ). En contraste, LISA (Library and Information Science Abstracts) es una base de datos en línea que los índices y los resúmenes de artículos de revistas académicas sobre temas relacionados con la tecnología, la información y los campos de las ciencias de la biblioteca. Es evidente que el enfoque de estos dos servicios en la línea secundaria es distinto. Sin embargo, si un solapamiento significativo estuvieron presentes, indicaría que ambas disciplinas encontrar valor en el mismo tipo de investigación. Ámbitos tan distintos, esto sería un descubrimiento que podría establecer un vínculo tangible entre las disciplinas.
Al hablar de la base de datos se superponen, hay muchos estudios realizados con la intención de mejorar las prácticas de desarrollo de la colección o para aumentar la eficacia de las búsquedas de la base de datos. Muchos de estos estudios se refieren a la búsqueda sobre un tema establecido dentro de un grupo de bases de datos relacionadas cuyas colecciones tienen una probabilidad de que se superponen. En un estudio realizado por Miller (1981), tres bases de datos ambientales fueron la búsqueda usando la terminología misma búsqueda y se determinó que las tres bases de datos se baja se superponen, lo que indica que las bases de datos proporcionan información complementaria, pero la conclusión de que hay que buscar las tres bases de datos para un amplio búsqueda sobre el tema.
Emest et al. (1988) en comparación ERIC, LISA y bases de datos de la Biblioteca de Literatura de la moneda de la información y se superponen. Biblioteca de Literatura siempre que la información más actual, ERIC siempre que ambas revistas biblioteca principal, así como relacionados, pero no "tradicionales" de información de la biblioteca, y Lisa siempre que la cobertura mundial más amplia. Sin embargo, sólo un modesto grado de superposición fue descubierto entre las tres bases de datos.
ERIC, Biblioteca de Literatura y lisa fueron también objeto de un estudio bibliométrico de Nicholis (1989), que estaba interesada en estudiar las características del cuerpo creciente de literatura de discos láser. Estas bases de datos fueron seleccionados como las fuentes más probables de la información relativa a la aplicación de los discos de láser en las bibliotecas. Las búsquedas se realizaron utilizando treinta sinónimos diferentes para discos láser en el título, descriptores y campos de identificador. Si bien el tamaño global de la literatura era pequeño, se espera que crezca. Mientras se muestra una distribución Bradfordian entre las revistas, la tasa de solapamiento también era baja, lo que indica la necesidad de realizar múltiples búsquedas en bases de datos diferentes.
En el examen de las bases de datos, Gluck (1990) propone dos enfoques algorítmicos para entender tradicional se superponen. Reconociendo que las fórmulas matemáticas que proporcionan una visión limitada de la base de datos se superponen, hay una convocatoria de investigación en análisis de solapamiento y la evaluación de la base de datos, especialmente en la comprensión de analizar las tendencias en diversas fuentes secundarias.
Yerkey y Glogowski (1990) estudiaron la dispersión de la biblioteca e información de ciencias de la información (LIS) temas a través de las bases de datos LIS para comprender el campo interdisciplinario de la LIS. Uso LIS términos para realizar búsquedas en 55 bases de datos, un método de agrupamiento determinó el nivel de relevancia de bases de datos en el campo LIS. Se encontró que había muchos documentos de interés para LIS en las bases de datos LIS, lo que confirma que el campo de LIS es de hecho de carácter interdisciplinario.

Walker (1990) realizó una investigación en humanidades bases de datos, y Yonker et al. (1990) en bases de datos científicos para determinar la superposición de diferentes temas dentro de los ámbitos respectivos. Se determinó que con diferentes niveles de solapamiento, lo mejor era utilizar una variedad de bases de datos para asegurar la recuperación completa de los documentos pertinentes, y que la indización selectiva por las bases de datos impide el material de la base de datos.
Mychko-Megrin (1991) examinó el alcance y la cobertura de la literatura médica en siete grandes bibliográficos y servicios de indización de entender la superposición y la distribución geográfica de los títulos en serie. En el estudio de los artículos 1 y 7,28 títulos de libros, se constató que existía un alto grado de solapamiento entre las bases de datos, con la mayoría de los artículos procedentes de Europa Occidental y los Estados Unidos.
Más recientemente, Hood y Wilson (2003) estudiaron la superposición de bases de datos relacionadas con el tema de los "conjuntos borrosos". Se encontró que el 63% de los registros relacionados con el tema eran exclusivas de una sola base de datos, y que el número de registros únicos para cada base de datos siguió una distribución de Bradford-tipo.
Aunque la investigación sobre la base de datos examinados se superponen, los estudios se han dirigido a proporcionar una evaluación de la calidad o eficacia de la base de datos, utilizando un tema específico como base para la comparación. Este estudio se ocupa también de la base de datos se superponen y se utiliza un método similar de buscar un tema específico para el análisis comparativo. Sin embargo, en lugar de proporcionar una evaluación de la base de datos, este estudio pretende caracterizar a un cuerpo de literatura indexada en las bases de datos respectivas. En particular, este estudio tiene como objetivo entender el desarrollo de la literatura de CI, se refiere a una base de datos de negocios y una base de datos de ciencia de la biblioteca.
17
Un estudio realizado por Walker (1994) proporciona la base para la caracterización del cuerpo de inteligencia competitiva (IC) la literatura. Después de determinar los sinónimos utilizados para describir la inteligencia competitiva, Walker llevó a cabo un breve estudio sobre la cobertura de la CI en la base de datos de negocios ABI / INFORM para entender los términos que aparecen en los campos objeto de los registros de base de datos y si estos términos se solapan en términos de recuperación de artículo. Se encontró que había muy poca superposición entre los términos, y que los términos "inteligencia competitiva" y "análisis ambiental" fueron con mucho los términos más utilizados en los campos temáticos. Un total de 590 duplicados de artículos que no fueron recuperados para este estudio, un tamaño de muestra relativamente pequeña.
Si bien la literatura CI en los libros proporcionan información valiosa sobre la síntesis y la evaluación de las prácticas de CI, artículos de revistas se han encontrado para ser superior en la moneda. CI tenía un núcleo muy reducido de revistas y fue muy dispersos en la literatura. La mayoría de las publicaciones periódicas de artículos acerca de la inteligencia competitiva y análisis del entorno.
En términos de autoría, más del 90% de los autores escribieron menos de dos artículos cada uno, y una minoría muy pequeña de los autores escribió más de tres artículos. Esta versión exagerada de la ley de Lotka (pequeña proporción de autores altamente productivos) es quizás indicativo de la naturaleza orientada a la práctica de la literatura. La mayoría de los artículos CI no se co-autoría, con excepción de los artículos sobre el análisis ambiental.
Los atributos de la literatura CI también fueron objeto de estudio en un artículo de Bergeron y Hiller (2002). Según su estudio, un gran cuerpo de trabajo de CI existe en las fuentes de idioma Inglés, que abarca temas tales como la inteligencia económica, desarrollo regional y las funciones gubernamentales en el fomento de CI. La literatura CI se centra en la toma de decisiones prácticas, los procesos, la función y el impacto de la información. Si bien gran parte de la literatura se centra en el "cómo" los aspectos de la práctica, un exceso de material redundante ha añadido poco valor para desarrollar el paradigma. Debido CI es interdisciplinaria por naturaleza, se toma prestado de muchas fuentes diferentes, incluyendo las técnicas de análisis de la empresa (incluida la economía, la comercialización y gestión), y la biblioteca y los campos de la ciencia de la información.
Para comprender el paradigma de la inteligencia competitiva, especialmente en relación con las disciplinas de negocios y biblioteca y ciencias de la información, bibliometría será utilizada para estudiar la literatura CI disciplina en dos bases de datos específicas: ABI / INFORM (información comercial orientada) y Biblioteconomía y Documentación Abstracts (LISA). Al estudiar el enfoque tema, el crecimiento, la autoría y el idioma, las observaciones pueden ser extrapolados sobre la universidad invisible en torno CI. Es importante controlar las características de la universidad "invisible" en torno a la inteligencia competitiva, ya que puede aportar la prueba de los efectos potenciales en la ciencia tanto de la biblioteca y los campos de negocio en términos de indicar la orientación futura de cada una de estas disciplinas.
19
Método
Características bibliométrico de los registros de base de datos de inteligencia competitiva se estudiaron en los negocios y de biblioteca y bases de datos de ciencias de la información. Un total de dos bases de datos fueron seleccionados, con ABI / INFORM completo que representa el cuerpo de la literatura de negocios y Library and Information Science Abstracts (LISA) que representa el cuerpo de la literatura de la Información y Biblioteconomía. ABI / INFORM fue seleccionado, ya que se utilizó en un estudio anterior 011 literatura inteligencia competitiva (Walker, 1994) y es útil en la prestación de negocio actuales relacionados con los hallazgos bibliográficos. Lisa fue seleccionado sobre la Biblioteca de Literatura para este estudio porque los índices más LISA nacionales e internacionales, revistas (450 revistas vs Biblioteca de Literatura «5 298 revistas) y abarca una gama más amplia de las fechas de publicación (índices LISA artículos a partir de 1969 VS. Biblioteca de Literatura índices de artículos a partir de 1984).
El estudio previo por Walker (1994) investigaron las características bibliométrico de los documentos de texto completo CI indexadas en ABI / INFORM desde enero 1987 hasta junio 1994. El estudio encontró evidencia de que la "inteligencia económica" se vio favorecido por la "inteligencia competidor", lo que indica la caída de este último de uso. Hubo poca superposición entre los términos, con la excepción de los conjuntos Obtenido de "inteligencia de negocios", "inteligencia competitiva" y la "inteligencia competidor", indicando que varios registros diferentes son necesarias para localizar la información pertinente. Un breve análisis de las revistas la conclusión de que las revistas de negocios, encuentros de la literatura más de CI. Los autores normalmente escribió un solo documento de CI pertinentes, y tenían menos probabilidades de documento conjunto, un autor, tanto quizás debido a la naturaleza orientada a la práctica de los artículos.
Con el estudio anterior como guía para esta investigación en curso, se realizó una búsqueda desde 1975 hasta 2004 en ABI / INFORM Complete ya Lisa a actualizar las conclusiones de Walker, y de extraer algunas conclusiones acerca de las características del paradigma de la inteligencia competitiva y la universidad invisible en torno ello.
El año 1975 fue elegido como punto de partida, como ABI / INFORM no índice de
los artículos antes de 1971. LISA predeterminados proporcionan un conjunto de opciones en el intervalo [es decir,
1969, 1970, 1975, etc], pero no permite las consultas de los artículos en los años entre
1970 y 1975. Como resultado, el año 1975, fue elegido como fecha de inicio para proporcionar
la coherencia en la que basar la comparación de los resultados.
CI de la investigación anterior y la literatura, los términos de búsqueda específicos fueron identificados y evaluados. Los términos "inteligencia competidor", "inteligencia económica", "inteligencia de negocios", "cuestiones de gestión" y "análisis ambiental" fueron seleccionados no sólo porque se centran más en cuestiones competitivas y estratégicas, sino también porque los términos están definidos en los anteriores investigación CI (Walker, 1994; Choo 2002, p.86; Fleisher, 2003).
Hay muchos términos diferentes, cada uno con diferentes especificidad y la variedad, que se refieren al Consejo de CI de la literatura. La inteligencia del competidor, el más específico de estos términos, se refiere a comprender y prever las posibles acciones que una empresa quiera adoptar en respuesta a las acciones de otra compañía, cambios en la industria o los cambios ambientales más amplios que afectan a las empresas (Porter, 1980). La inteligencia competitiva se refiere a una agregación más amplia y el análisis de la competencia pertinentes, información comercial y la industria, la transformación de los datos aislados en los conocimientos estratégicos y acciones concretas 011 puntos fuertes de la competencia, las limitaciones, el rendimiento y la posición (Choo, 2002). La inteligencia de negocios abarca tanto la competencia y la inteligencia competitiva, y se utiliza para comprender el entorno competitivo actual, especialmente en lo que respecta a la evaluación de riesgos y el potencial de futuras fusiones y adquisiciones. El análisis ambiental, más amplio todavía, se refiere a la captura de la información y la identificación de las tendencias del medio ambiente más amplio para gestionar estratégicamente el exterior y el plan de futuro de la organización (Auster y Choo, 1996). Cuestiones de gestión, un tema relacionado con su origen en las relaciones públicas ", implica la identificación de posibles problemas que pueden afectar a la organización y su compromiso de recursos de manera estratégica para influir en el curso de esas cuestiones" (Choo 2002, p. 8?). La Figura 2 muestra el alcance y la superposición de cada uno de estos términos.
Figura 2 formas de organización de Recopilación de información externos (Choo 2002, p. 88)
«1
3
A largo plazo
Cuestiones de gestión
TIEMPO
HORLZON r
Inteligencia Competitiva
f 1 1
Short-terr - --
Narrow ALCANCE DE RECOLECCIÓN DE INFORMACIÓN generales
Business Intelligence
La inteligencia social "\

The Library of Congress Subject Headings (2004) también fue consultado para determinar los términos adicionales incluidos en el paradigma de la inteligencia competitiva. "La inteligencia del competidor" y la "inteligencia económica" se reconoce que muchas partidas LCSH formal, sino que la "inteligencia de negocios" fue el plazo establecido. LCSH términos generales, específicos y relacionados con la "inteligencia de negocios" se utiliza mucho para este estudio ya que estos términos introdujo los conceptos de adquisición de información mediante métodos ilegales, que no guarda relación con las prácticas típicas asociadas a la inteligencia competitiva. "Análisis del entorno" fue mucho un término establecido en LCSH. Términos más amplios y relacionados con el establecido de partida "las cuestiones de gestión" también fueron excluidos de este estudio, ya que los términos incorporados ideas de responsabilidad social, que quedan fuera de los límites de este estudio.
Después de identificar la "inteligencia competidor", la "inteligencia competitiva", "inteligencia de negocios", "cuestiones de gestión" y "análisis ambiental" como términos de búsqueda para este estudio, se realizó una búsqueda en ambos ABI / INFORM Complete y Lisa en la cita y resumen de los registros de base de datos. Una verificación in situ de los resultados se llevó a cabo para determinar rápidamente si la búsqueda necesaria para ser refinado. Si se determinaron los registros que se pertinentes, la búsqueda se consideró exitoso y la información se ha descargado como un archivo de texto. "Cuestiones de gestión", fue el único término de búsqueda que terminó tirando de la información irrelevante en ABI / INFORM. Se determinó que los registros eran irrelevantes de revistas de gestión contable que contiene "cuestiones" y "gestión" en abstracto. Después de la refinación de la búsqueda, los resultados más precisos y se extrajeron los datos de los registros se convirtió en parte del conjunto de datos.

Una vez que los resultados de la búsqueda fueron descargados como archivos de texto, se han importado los archivos de
en la Nota final, una herramienta de base de datos bibliográficos, para su posterior examen. Una biblioteca separada de Nota final fue creado para cada uno de los términos para cada una de las bases de datos. Después de examinar y registrar los resultados de forma independiente, la información de base de datos se fusionó en dos grandes archivos de la biblioteca Nota - un archivo de ABI y un archivo de LISA. Registros duplicados fueron identificados y retirados de cada uno de los archivos de base de datos.

A COMPARATIVE STUDY OF BIBLIOMETRIC CHARACTERISTICS OF COMPETITIVE 1NTELLIGENCE

A COMPARATIVE STUDY OF BIBLIOMETRIC CHARACTERISTICS OF
COMPETITIVE 1NTELLIGENCE SCHOLARLY MATERIAL 1N BUSINESS AND
LIBRARY SCIENCE DATABASES
by
Marisa L. Ramirez
A Master’ s paper submitted to the faculty
of the School of Information and Library Science
of the University of North Carolina at Chapel Hill
in partial fulfillment of the requirements
for the degree of Master of Science in
Library Science.
Chapel Hill, North Carolina
April, 2005
Approved by:
Deborah Barreau

Introduction
Competitive intelligence is known by many names: market intelligence, business intelligence, environmental scanning, and issues management (Choo 1998). For the purposes of this study, the phrase “competitive intelligence” (CI) will be used to refer to this group of concepts. Competitive intelligence is a cross-disciplinary field drawing on its origin in military intelligence, marketing and business, as well as the social sciences and humanities (Powell 1993). Because CI employs a wide range of disciplines, a CI practitioner must likewise have a diverse set of skills and knowledge. In fact, the ideal CI professional is a person with a joint degree in business and library science (Powell 1993). Because library science and business are integral to the education of future CI practitioners, it would follow that the scholarly activity in each of these fields would reflect recent interest and use of CI research and literature.
Rich evidence supporting this assumption is not available, as very few studies have sought to describe and analyze the characteristics of CI literature. In fact, only two bibliometric studies regarding competitive intelligence have been conducted in the last decade (Walker 1994; Bergeron 2002). The findings from these studies show that although articles about competitive intelligence reside in library literature and academic research databases, the majority of CI articles are found in business periodicals and related databases like ABI/Inform. These findings provide a cursory analysis of the literature and reveal little about more specific bibliometric attributes of CI literature.
With the increased interest in CI in the past decade and CI’s relevance to the library, business and other fields, an updated study of CI literature is long overdue. Examining the bibliometric characteristics of CI literature will not only contribute to the myriad of disciplines upon which CI draws, but will also provide valuable insight into its own development as an emerging field.
There are many benefits to using bibliometrics to study the growth of the CIliterature. Ihe purpose of bibliometrics “is to shedlight on the process of written communications and the nature and course of a discipline, by means of counting and analyzing the various facets of written communication” (Pritchard, 1969). Librarians and information professionals benefit most from the practical application of bibliometric data, especially since this information is usefull in bibliographic control, database evaluation, and collection development. By determining core authors, core journals and CI literature growth and size, enter are established on which to base decisions on database evaluation and journal selection, retention or cancellation. Examining the bibliometric characteristics of CI literature will reveal the structure and impact of CI and will clarify CI’s place within the literature of the LIS and business fields.
The Problem
Bibliometric studies arelike a mirror: they give researchers a chance to glimpse the reflection of many facets of a research area (Sthen 1993). The scarcity of bibliometric research pertaining to the production and distribution of CI-related literature coupled with the increased attention to competitive information gathering signals the need and importance of conducting a bibliometric analysis on this topic. With the ever-increasing interest in competitive intelligence, and the clear relationship CI has to the field of library and information science (LIS), it is important that a bibliometric study be conducted to more fully understand the development of the CI discipline and the related implications on the business and library science bodies of work.
Although business journals and scholarly articles frequently cover CI topics, in-depth authorship patterns surrounding this body of work has not been explored. Furthermore, no study has explored the CI discipline and the bibliometric characteristics related to LIS, further necessitating research on library literature as it relates to CI. In researching the bibliometric characteristics of competitive intelligence literature in business and library science databases, this research seeks to answer:
What bibliometric characteristics differentiate CI literature taken from business
and library science databases?
In answering this question, prolific authors, core journals, and overlap between databases
will be examined to understand fundamental differences.
Purposes of the Study
The purpose of this study is to better understand the nature of published information on competitive intelligence, as the analysis of the body of CI research is an integral component to understanding the origin and evolution of this newly emerging discipline. Specifically, this study aims to update and extend bibliometric research on CI literature conducted by Walker (1994). This study will uncover the characteristics of CI literature found in a business database and a library science database, with implications for CI literature. This research will broaden the focus of Walker’s study to provide an in-depth analysis of the distribution, authorship patterns, and growth of major topics encompassed within the body of competitive intelligence literature found in ABI/Inform and Library and Information Science Abstracts (LISA) databases. The results of the studies will be compared and findings will be discussed.

Background
The dissemination of ideas and the formation and growth of scholarly communities have been the subject of much study, and are particularly relevant to examining the emerging field of competitive intelligence within the context of the more established fields of business and library and information science.
Kuhn (1962) studied the emergence and development of new areas of research, which he termed “paradigms”, and the communities that contributed to the creation and growth of these paradigms. The emergence of a new paradigm is marked by a galvanizing event, a “discovery”, that provides insight into a previously theoretical or speculative field. As a set of theories converge to form the foundation of research and assumptions in a field, a paradigm is created. Competing paradigms, formed on similar theories attempting to solve similar problems, vie for a common audience of researchers, but the ultimate triumph of a paradigm is dependent upon the success it resolves — or has the future potential to resolve — puzzles within the field. The realization of this potential, termed “normal science”, is not only characterized by further support for the foundational theories on which the field is based, but it is also distinguished by the creation of additional research that furthers the growth of the field. As research flourishes, anomalies in the paradigm emerge, calling into question the efficacy of the paradigm. These anomalies ultimately lead to a crisis within the paradigm, which is reconciled with new theories, research, and the emergence of another paradigm.

Scholarly writings reflect the changes that take place within a paradigm. In the pre-paradigm period, scholars explain and justify each of the theories and principles on which they base their research in a common textbook fashion for all to understand. However, as the paradigm forms, the founding theories become a set of shared assumptions on which scholars can base new research. Instead of having to explain the set of assumptions to a general audience, as in a textbook, the scholar is now free to address articles to colleagues in the field, examining specific aspects of the paradigm. Once paradigm reaches the “normal science” phase, the range of research becomes limited, forcing researchers to focus their efforts “upon a small range of relatively esoteric problems... to investigate some part of nature in a detail and depth that would otherwise be unimaginable” (Kuhn 1962). The formation of specialized literature provides evidence of an emerging paradigm. “In the sciences. . . the formation of specialized journals, the foundation of specialists’ societies, and the claim for a special place in the curriculum have usually been associated with a group’s first reception of a single paradigm” (Kuhn 1962, p. 8).
The changes in paradigms effect the structure of the research communities, especially as the emergence of new paradigms attract the next generation’ s practitioners and convert existing researchers, leaving the old paradigm and its research to dwindle and decline. The new paradigm even has the potential to become a discipline in its own right, especially if it is successful in transferring the research into a professional discipline.
The structure of research communities was the subject of Derek Price’s sociological study of informal academic communities. In this study, he puts forth the idea of “invisible colleges” - a set of informal communication networks between scholars with common research interests from differing institutions and geographic locations (Price 1963; Price 1970). He also discusses the academic practice of citing, which is the acknowledgment of an author of previous work 011 which current ideas and research are influenced or based. A citation is an expression of a social relationship between two or more academicians, and thus an indication of an invisible college as “authors [are] known to each other as warm bodies rather than as labels 011 literature.” (Price 1970)
The papers generated by an invisible college reveal the relationships between authors, and 011 broader terms, the characteristics of and relationships between invisible colleges. Once these papers are filed in literature databases, the indexing tools themselves are an unobtrusive yet effective means to studying the literature, revealing much about the scientists as well as the invisible colleges in which they play a part.
Building 011 work by Kuhn and Price, Diana Crane’s work focuses 011 scholarly communities and the growth of knowledge and the dissemination of ideas (Crane 1972). As she defines it, invisible colleges are scholarly communities not bound by geography or brick-and-mortar buildings, but are formed from social circles that are based on a shared set of interests and research goals. Crane links the diffusion of ideas within these invisible colleges to Kuhn’s development of the paradigm. The diffusion of ideas within and between social circles is marked by concomitant growth in scholarly activity. As a new idea is adopted, there is exponential growth in a research area which is reflected by the growth of numbers of publications surrounding the research area and by the numbers of new authors publishing for the first time in the research area. As anomalies are discovered and research is exhausted within the paradigm, the social interaction within the field declines and new authors are less likely to enter the field. The growth of scholarly activity levels off, with research activity occurring only in specialized areas of the field. The following chart by Crane (Crane 1972) shows the development of scholarly communities and scientific knowledge.
Figure] Characteristics of scientific knowledge and of scientific communities at different stages of the logistic curve
Stage 1 Stage 2 Stage 3 Stage 4
Table] Characteristics of scientific knowledge and of scientific communities at different stages of the logistic curve (Crane 1972)
To illustrate the emergence of a new paradigm and the resulting growth of literature, Crane examines the fields of mathematics and rural sociology and applies bibliometric methods to understand the social dynamics that characterize the invisible colleges encompassing each discipline. In scrutinizing comprehensive bibliographies of

Stage 1 Stage 2 Stage 3 Stage 4
Characteristics of
Knowledge Paradigm Appears Normal Science Solution of Major
Problems Exhaustion
Anomalies Appear Crisis
Characteristics of
Scientific
Communities Little or no social
organization Groups of Collaborators
and Invisible College increasing
Specialization Decline in
Membership
increasing
Controversy Decline in
Membership


each field, she is able to map the social connections within each of the fields to draw conclusions about the growth of the field. Crane observes that “when two paradigms are applied to the same research area, followers of the two paradigms can avoid confrontation and develop as if they belonged to two different research areas, each of which goes through stages of logistic growth, and contains solidarity groups and invisible colleges” (Crane 1972). As the research area gains importance, cross-disciplinary activity is more likely to occur, whereby information and ideas flow without limitations to and from the discipline. Interdisciplinary research facilitates this process of “cross-fertilization” exchange of ideas.
Building on Crane’s ideas, Chubin studies scientific literature on specialties to understand the relationships and boundaries of specific bodies of work. After examining specialized bibliographies, he finds that an interaction between disciplines exists, which gives research more of a fuzzy —rather than fixed — boundary. This interaction provides complementary viewpoints on a shared set of research problems, serving as a conduit for collaboration and innovation.
In examining the field of competitive intelligence (CI), this current study seeks to understand the interaction between the “paradigms” of business and library science, particularly in the emerging field of competitive intelligence. CI is germane to both areas, but the interplay between these two areas is unknown, and the characteristics of the emerging CI paradigm are not understood. Following Crane’s example, bibliometrics will be used to understand the emergence, growth and relationships between CI in the disciplines of business and library science.

Bibliometrics can provide insight into the emergence of new disciplines, and the differences and commonalities between established disciplines, like that of library science and business. Bibliometrics is the quantitative measure or statistical study of a group of related documents (simply referred to as “literature”) used to describe and monitor its growth and change (Nicholas and Ritchie 1978). Descriptive bibliometrics is used to provide a snapshot of the features that define literature, and is concerned with providing information on the following:
• Bodies responsible for the creation or transmission of the work
• Form of the work (e.g. journal, monograph)
• Subject and language characteristics of the literature
• Timing and frequency of the information
• Amount of information
• Geographic Origin
The information recorded for descriptive bibliometrics can help determine subject interrelationships and establish the relevance (and thus the desirability) of journals or articles to a particular discipline. Descriptive bibliometrics also supplies data from which trends, developments and other information on the structure of scholarly communication can be derived (Nicholas and Ritchie 1978).
Data can be taken from primary sources, such as a particular journal, or can be collected from secondary services, like indexing or bibliographic databases. These indexing databases provide access to scholarly articles from a variety of journals, but typically focus their collections on a particular discipline or field. For instance, ABI/Inform, an on line database that provides indexing and abstracts of journal articles, is a secondary service that provides information on “business conditions, trends, management techniques, corporate strategies, and industry-specific topics worldwide”(ProQuest 2005). In contrast, LISA (Library and Information Science Abstracts) is an on line database that indexes and abstracts scholarly journal articles on topics related to technology, information and library science fields. Clearly the focus of these two on line secondary services is distinct. However, if a significant overlap were present, it would indicate that both disciplines find value in the same type of research. With such distinct fields, this would be a discovery that would establish a tangible link between disciplines.
In discussing database overlap, there are many studies conducted with the intention to improve collection development practices or to increase the efficacy of database searches. Many of these studies are concerned with searching on an established topic within a group of related databases whose collections have a likelihood of having overlap. In a study by Miller (1981), three environmental databases were searched using the same search terminology and it was determined that the three databases had low overlap, indicating that the databases provided complimentary information but concluded that one must search all three databases for a comprehensive search on the topic.
Emest et al. (1988) compared ERIC, LISA and Library Literature databases for information currency and overlap. Library Literature provided the most current information, ERIC provided both core library journals as well as related but not “traditional” library information, and LISA provided the most comprehensive worldwide coverage. However, only a modest degree of overlap was discovered between the three databases.
ERIC, Library Literature and LISA were also the subject of a bibliometric study by Nicholis (1989), who was interested in studying the characteristics of the growing body of literature on laser discs. These databases were selected as the most likely sources of information relating to the application of laser discs in libraries. Searches were performed using thirty different synonyms for laser disc in the title, descriptor and identifier fields. While the overall size of the literature was small, it was expected to grow. While displaying a Bradfordian distribution among journals, the rate of overlap was also low, indicating the need for multiple searches across different databases.
In examining databases, Gluck (1990) proposed two algorithmic approaches to understand traditional overlap. Recognizing that the mathematical formulas provide limited insight into database overlap, there is a call for further research in overlap analysis and database evaluation, especially in understanding trend analysis in various secondary sources.
Yerkey and Glogowski (1990) studied the scatter of library and information science information (LIS) topics across non-LIS databases to understand the interdisciplinary of the LIS field. Using LIS terms to conduct searches throughout 55 databases, a clustering method determined the level of relevancy of databases to the LIS field. It was found that there were many documents relevant to LIS in non-LIS databases, confirming that the LIS field is indeed interdisciplinary in nature.

Walker (1990) conducted an investigation in humanities databases, and Yonker et al. (1990) in scientific databases to determine the overlaps of different subjects within the respective fields. It was determined that with varying levels of overlap, it was best to use a variety of databases to ensure comprehensive retrieval of relevant documents, and that selective subject indexing by databases precluded relevant materials from databases.
Mychko-Megrin (1991) examined the scope and coverage of medical literature in seven major bibliographic and indexing services to understand overlap and geographic distribution of the serial titles. In studying 7,28 1 articles and book titles, it was found that there was a high level of overlap between databases, with most articles emanating from Western Europe and the United States.
More recently, Hood and Wilson (2003) studied database overlap related to the topic of “fuzzy set theory”. It was found that 63% of the records relevant to the topic were unique to only one database, and that the number of unique records for each database followed a Bradford-type distribution.
While the above research examined database overlap, the studies were directed toward providing an evaluation of the quality or efficacy of the database, by using a specific topic as a basis for comparison. This current study is also concerned with database overlap and will be using a similar method of searching for a specific topic for comparative analysis. However, instead of providing an evaluation of the database, this study intends to characterize a body of literature indexed within the respective databases. In particular, this study aims to understand the development of CI literature as it is pertains to a business database and a library science database.
17
A study by Walker (1994) provides the basis for characterizing the body of competitive intelligence (CI) literature. After determining synonyms used to describe competitive intelligence, Walker conducted a brief study on the coverage of CI in the business database ABI/Inform to understand which terms appear in the subject fields of the database records and if these terms overlap in terms of article retrieval. It was found that there was very little overlap among terms, and that the terms “competitive intelligence” and “environmental scanning” were by far the most used terms in the subject fields. A total of 590 non-duplicated articles were retrieved for this study, a relatively small sample size.
While CI literature in books provided valuable information on summarizing and evaluating CI practices, journal articles were found to be superior in currency. CI had a very small core of journals and was very scattered throughout the literature. The majority of the periodicals had articles about competitive intelligence and environmental scanning.
In terms of authorship, more than 90% of the authors wrote fewer than two articles each, and a very small minority of authors wrote more than three articles. This exaggerated version of Lotka’s law (small proportion of highly productive authors) is perhaps indicative of the practice-oriented nature of the literature. Most CI articles were not jointly authored, with the exception of articles on environmental scanning.
The attributes of CI literature were also the subject of study in an article by Bergeron and Hiller (2002). According to their study, a large body of CI work exists in non-English language sources, covering themes such as economic intelligence, regional development and governmental roles in fostering CI. CI literature is focused on decision making practices, processes, function and information impact. While much of the literature is focused on the “how to” aspect of the practice, a glut of redundant material has added little value to develop the paradigm. Because CI is interdisciplinary by nature, it borrows from many different sources including analytical techniques from the business (including economics, marketing and management), and the library and information science fields.
In understanding the paradigm of competitive intelligence especially in relation to the disciplines of business and library and information science, bibliometrics will be used to study the CI literature in two discipline-specific databases: ABI/Inform (business oriented information) and Library and Information Science Abstracts (LISA). In studying the subject focus, growth, authorship and language, observations can be extrapolated about the invisible college surrounding CI. It is important to monitor the features of the “invisible college” surrounding competitive intelligence, as it can provide evidence of the potential impact on both the library science and business fields in terms of indicating future directions for each of these disciplines.
19
Method
Bibliometric characteristics of the competitive intelligence database records were studied in business and library and information science databases. A total of two databases were selected, with ABI/Inform Complete representing the body of business literature and Library and Information Science Abstracts (LISA) representing the body of literature for Information and Library Science. ABI/Inform was selected, because it was used in a previous study 011 competitive intelligence literature (Walker 1994) and is useful in providing current business-related bibliographic findings. LISA was selected over Library Literature for this study because LISA indexes more national and international periodicals (450 periodicals vs. Library Literature ‘5 298 periodicals) and covers a wider array of publication dates (LISA indexes articles starting in 1969 VS. Library Literature indexes articles starting in 1984).
The previous study by Walker (1994) investigated bibliometric characteristics of CI full text documents indexed in ABI/Inform from January 1987 to June 1994. The study found evidence that “competitive intelligence” was favored over “competitor intelligence”, indicating the latter’s fall from usage. There was little overlap between the terms, with the exception of the retrieved sets of”business intelligence” “competitive intelligence” and “competitor intelligence”, indicating that several different searches were necessary to locate relevant information. A brief analysis of journals concluded that business journals held the most CI literature. Authors typically wrote only one CI relevant document, and were less likely to joint-author a paper, both perhaps due to the practice-oriented nature of the articles.
Using the previous study as a guide for this current research, a search was conducted from 1975 to 2004 in ABI/Inform Complete and LISA to update Walker’s findings, and to draw some conclusions about the characteristics of the competitive intelligence paradigm and the invisible college surrounding it.
The year 1975 was chosen as a starting point, as ABI/Inform did not index
articles before 1971. LISA provided predetermined a set of options in the date range [i.e.
1969, 1970, 1975, etc], but did not allow for queries for articles in the years between
1970 and 1975. As a result, the year 1975 was selected as a beginning date to provide
consistency on which to base a comparison of results.
From previous CI research and literature, specific search terms were identified and evaluated. The terms “competitor intelligence”, “competitive intelligence”, “business intelligence”, “issues management” and “environmental scanning” were selected not only because they are more focused on competitive and strategic issues, but also because they are terms defined in previous CI research (Walker 1994; Choo 2002, p.86; Fleisher 2003).
There are many different terms, each with varying specificity and range, which relate to the CI body of literature. Competitor intelligence, the most specific of these terms, refers to understanding and anticipating the probable actions that a particular company might take in response to other company actions, industry changes or broader environmental shifts affecting business (Porter 1980). Competitive intelligence refers to a broader aggregation and analysis of relevant competitor, market and industry information, transforming isolated data into strategic and actionable knowledge 011 competitor strengths,limitations, performance and position (Choo 2002). Business intelligence encompasses both competitor and competitive intelligence, and is used to understand the current competitive environment especially in regard to risk assessment and potential future mergers and acquisitions. Environmental scanning, broader still, refers to capturing information and identifying trends of the larger external environment to strategically manage and plan the organization’s future (Auster and Choo 1996). Issues management, a related topic originating from public relations, “involves the identification of potential issues that may affect the organization and its commitment of resources strategically to influence the course of those issues” (Choo 2002, p.8?). Figure 2 shows the scope and overlap of each of these terms.
Figure 2 Forms of Organizational External Information Gathering (Choo 2002, p. 88)
‘1
3
Long-term
Issues Management
TIME
HORLZON r
Competitive Intelligence
f 1 1
Short-terr — —
Narrow SCOPE OF INFORMATION GATHERING Broad
Business Intelligence
Social intelligence”\

The Library of Congress Subject Headings (2004) was also consulted to identify additional terms included within the competitive intelligence paradigm. “Competitor intelligence” and “competitive intelligence” were lot recognized as formal LCSH headings, but instead “business intelligence” was the established term. Broader, narrower and related LCSH terms of “business intelligence” were lot used for this study as these terms introduced concepts of information acquisition using unlawful methods, quite unrelated to the typical practices associated with competitive intelligence. “Environmental scanning” was lot an established term in LCSH. Broader and related terms of the established heading “issues management” were also excluded from this study, as the terms incorporated ideas of social responsibility, which fall outside of the boundaries of this study.
After identifying “competitor intelligence,” “competitive intelligence,” “business intelligence,” “issues management,” and “environmental scanning” as search terms for this study, a search was conducted in both ABI/Inform Complete and LISA in the citation and abstract of the database records. A spot check of the results was conducted to quickly determine if the search needed to be refined. If the records were determined to be relevant, the search was considered successful and the information was downloaded as a text file. “Issues management” was the only search term that ended up pulling irrelevant information in ABI/Inform. It was determined that the irrelevant records were from accounting management journals that contained “issues” and “management” in the abstract. After refining the search, the more precise results were extracted and the information from those records became part of the dataset.

Once the search results were downloaded as text files, the files were imported
into End Note, a bibliographic database tool, for later examination. A separate End Note library was created for each of the terms for each of the databases. After examining and recording the results independently, the database information was merged into two large Endnote library files — one file for ABI and one file for LISA. Duplicated records were identified and removed from each of the database files. Characteristics for each database were gleaned from these two files. A third comprehensive Endnote library was created, and the results from ABI and LISA were then imported and compared for overlap.
The following information was collected for the current study:
(a) Authorship
Information on the author(s) and number of authors per article was recorded to reveal the most prolific authors of CI literature. The data was examined and compared to the reverse J-shaped distribution as described by Lotka’s law.
(b) Article Title
The article titles were recorded, as this information provided insight into the original language of the article, especially if the article was translated. The title also provides information on the usage of the CI search terms.
(c) Journal Name
The periodical or journal name was recorded to determine which journals published the most CI articles. The data was examined and compared to the reverse J-shaped distribution as described by Bradford’s law.
(d) Language of article
This information provides insight into the origin of the article and indicates where CI
24
research is most active. The collection of this data is dependent upon the level of descriptive information provided by the database. ABI/Inform did lot include this information in the records, so article titles were examined to see if there was evidence of translated articles. LISA did include language information for the database records.
(e) Subject content of documents
Main descriptors appearing in the subject fields of the database records were recorded to understand the overall focus of CI research and establish the nature of the CI paradigm.
(f) Date published
Publication date is helpful in determining the production of articles throughout the period of study. The annual output of CI articles provided information 011 publication trends. By analyzing the number of publications at several time intervals, the growth of the body of literature was determined.
The location of search terms was also noted, as some of the search terms were lot indexed as descriptors by the database. Yet these same terms, when used to search the complete record, retrieved documents with matching information in the title and/or abstract.
Information 011 authorship was used to test Lotka’s law. Lotka’s law states that the number of authors to 11 publications (p) in a specific population is 1/n2 of the number of authors who have produced only one publication. That is, a minority of authors produce the majority of literature in any given field. In tallying the authorship results, coauthor ship was handled by using the adjusted count method, whereby authors receive fractional credit for articles with multiple authorship (Wolfram 2003). Thus, an author
25
will receive 0.5 credit for publishing an article with another person, 0.333 credit for two additional authors, and so on. Lotka’s law is useful for determining the relative significance of an author based 011 her or his production of information in a given field. If each scholarly article incrementally testifies to the quality of the author, then it follows that an author with numerous scholarly publications is a top contributor, and thus a high caliber author, in the field.
In terms of collecting scholarly material, each database provided the option to limit searches to scholarly or peer-reviewed publications. ABI/Inform defined scholarly material as publications that are “authored by academics for a target audience that is mainly academic, [whose] format isn’t usually a glossy magazine, and it is published by a recognized society with academic goals” (ProQuest 2005). ABI/Inform considered a publication to be peer-reviewed if “its articles go through an official editorial process that involves review and approval by the author’s peers” (ProQuest 2005). Trade publications were excluded from the search results because while they may have a peer-review process, they were lot filtered as “peer-reviewed” in ABI/Inform. For the purposes of this study, the search results for ABI/Inform included scholarly material and peer-reviewed journals.
LISA also provided a filtering process that automatically separated the search results by publication type. LISA defines journals as the “scholarly. . .predominant publication type for articles and other items indexed” in the database, and peer-reviewed journals as “scholarly periodicals which require that each article submitted be judged by an independent panel of experts” (CSA 2005). For the purposes of this study, the search results for LISA included both scholarly journals and peer-reviewed journals.
26
Periodical information was used to test Bradford’s law. Bradford’s law states that a small number of journals produce a large amount of literature in any given field. A Bradford analysis involves identifying articles and listing in rank order the journals containing articles. Plotting the results should produce a reverse J-shaped curve. This information will be useful, as it will help determine the core journals in the CI field.
The original language of the article was determined by examining the article title and language fields contained in the database record. All records retrieved documents in English; however, some of these articles were originally penned in a foreign language and later translated to English. For the purposes of this study, it was assumed that each record was originally written in English, unless indicated otherwise. Citations and full database records in LISA contained information pertaining to the original language of the article, which also proved helpful to gathering this information. However, the language information was not provided in ABI Inform Complete, so while individual article titles were examined for indications of foreign language translation, the language data for ABI/Inform was incomplete.
The language of CI literature is interesting to examine as the Japanese and Europeans have been shown to be savvier with business intelligence information (Powell 1993). By collecting information on the original language of the articles, the prevalence of foreign CI research can be determined and implications can be drawn about foreign influence in the field.
The subject headings were recorded to understand the focus of CI research. The proliferation or scarcity of articles pertaining to a subject heading could be an indication of the relative popularity of the topic. Because some of the search terms were not established subject headings in ABI/Inform and LISA, the search results from the abstract and title were also examined.
The publication year of the CI literature was studied to understand the expansion of this field. The growth of literature can be determined by analyzing the body of literature at specific time intervals. The CI article publication dates were organized by year and plotted on a chart showing the cumulative items over a period of almost three decades. The resulting graph indicates the overall growth of the CI literature. This is useful in studying the history of the CI discipline to understand the rates of contribution and expected change within this field (Boyce, Meadow et al. 1994).
The following section will summarize the results of this study.
28
Results
A total of 1,247 (1,176 non-duplicated records) were retrieved from ABI/Inform and a total of 509 (459 non-duplicated records) were retrieved from LISA. Both datasets retrieved scholarly materials (articles from peer-reviewed journals and scholarly publications) for the period of January 1975 to December 2004. The results were analyzed and the findings are summarized in the following pages.
Subject descriptors were recorded to understand the focus of CI research and establish the nature of the CI paradigm. The table below summarizes the findings of this research. Some of the articles included several CI terms in the abstract and subject descriptor fields, and thus appeared in several different datasets. These duplicated records were included in these results.
Table 2 Articles Retrieved-from ABI/Inform and LISA Using Selected Terminology
(Includes duplicated records)
In general, more records were retrieved when collectively searching the citation and abstract, than specifically searching the selected terminology only in the subject field. The abstract and article title used CI terminology thus becoming part of the retrieval results even though the subject field did not include the same specifically indexed terms.

Termino1oy ABI Inform Com1ete LISA
Number of Retrieved Articles
Number of Retrieved Articles
Ah Fields Subject Field
Only Ah Fields Subject
Field Only
Competitor Intelligence 23 0 19 3
Competitive Intelligence 604 491 329 208
Business Intelligence 97 0 116 10
Issues Management 138 0 8 0
Environmental Scamming 385 279 37 16

ABI/Inform only indexed articles using “environmental scanning” and “competitive intelligence” as subject descriptors, indicating that these two terms are established concepts within the business database. Nonetheless, using the same terminology to search the title, abstract and subject descriptor fields collectively yielded many additional records, suggesting that the database subject index might not retrieve all records pertaining to a topic. These additional records were examined and it was found that “business forecasts”, “business plans”, “decision-making”, “forecasting”, “market planning”, “market research”, “organizational development”, “risk assessment”, “strategic management” and “strategic planning” were common keywords shared by both competitive intelligence and environmental scanning research.
“Competitive intelligence”, “environmental scanning” and “issues management” retrieved the most ABI/Inform records when searching all fields, while “business intelligence” and “competitor intelligence” retrieved the least number of records. A discussion about the patterns and growth of terminology usage is discussed later in this section.
Ihe search term results for LISA shows that all CI terms except “issues management” were established indexing terms for the subject descriptor field. After examining the descriptors for the “issues management” records, it was found that the articles were indexed using “public affairs”, “public policy” and “public relations” as descriptors. Overall, “competitive intelligence” retrieved the most results while “issues management” retrieved the least.
When comparing the subject indexing results to the title, abstract and subject descriptor results, it is interesting to note that “business intelligence” retrieves far more documents if used as a keyword (collectively searching title, abstract and subject descriptor fields) than used to search in the subject descriptor field. This suggests that more articles are relevant to “business intelligence” than are actually indexed.
Interestingly, the following keywords were used to describe these additional business intelligence records: “business information”, “data mining”, “decision making”, “information warfare”, “intelligence data”, “knowledge management”, “market research”, and “strategic information systems”.
The following charts (Figures 3, 4, and 5) illustrate the usage of these terms over time. The data used for these charts include results from searches in the title, abstract and subject descriptor fields. Displaying the retrieval results of each search term by year helps to identify trends in term usage. As was previously noted, “business intelligence” and “competitor intelligence” retrieved the smallest number of records in ABI/Inform. The usage of “business intelligence” recently increased from 1998 to 2004, while “competitor intelligence” failed to experience any significant increases over the course of the study. This suggests that “business intelligence” has recently come unto favor while “competitor intelligence” never gained widespread acceptance within the ABI/Inform indexed articles. This same trend is supported by similar evidence from LISA, as “business intelligence” experienced a noticeable increase in usage in the latter part of the 1990s, becoming the second most popular term behind “competitive intelligence”. Interestingly, the number of articles in ABI/Inform using “environmental scanning” decreased from 1997 to 2004, indicating a possible fall from favor.
Figure 3 ABI/Inform Terminology Retrieval Results by Year
60
ABI/Inform Terminology Retrieval Results by Year
• Competitive Intelligence
50
40
30
20
10
o
o•) o) o) o) o) o) 00 00 0
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — (N Ç\J (N (N (N
Í. Business Intelligence
o Issues Management
)K Environmental Scanning
100
90
80
70
—- Competitor Intelligence
Year



Figure 4 LISA Terminology Retrieval Results by Year
60
50
40
LISA Terminology Retrieval Results by Year
—— Competitor Intelligence
• Competitive Intelligence
30
20
10
o
LO LO N 0) 0 — LO LO N 0) 0 — LO LO N 0) 0 — 0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)00000
0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)00000
r Ç’J Ç’J Ç’J Ç’J Ç’J
Yea r
Á Business Intelligence
o Issues Management
)K Environmental Scanning
L’J



Figure 5 Combined ABl/Inform and LISA Terminology Results by Year
60
Combined ABI/Inform and LISA Terminology Retrieval Results by Year
• Competitive Intelligence
Á Business
Intelligence
40
20
o
LC) (D N 0)0 — LC) (D N 0)0 — LC) (D N 0) 0- CN C
NNNN 0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)00000
0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)0)00000
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — CN CN CN CN CN
o Issues Management
( Environmental Scanning
140
120
100
80
Competitor Intelligence
Yea r




When looking at the combined results of terminology use (Figure 5), it is again evident that “competitive intelligence” is by far the most popular term, while the usages of other terms appear to fluctuate with no clear “breakaway” second best.
The authorship characteristics of CI articles retrieved in ABI/Inform and LISA were compared against the patterns that follow Lotka’ s law, which states that most authors contribute a small number of articles to a particular discipline over time, while very few authors are prolific. Based on an analysis of the data collected, authorship patterns from ABI closely follow Lotka’s law, forming an reverse J-shaped curve.
Interestingly, 5 authorship patterns did not follow the reverse J-shaped Lotka distribution as closely as ABI, since LISA’s distribution droops at the beginning. There were more authors that published one article than authors that received fractional credit for their contributions to the field. Nonetheless, the difference is slight. As the number of authors decreases the frequency of articles increases, following the general Lotka distribution.
The charts on the following page provide more information on author productivity based on articles retrieved from ABI/Inform and LISA.
35
Lotkas Law Applied to ABI Authorship Productivity
60%
59.70%
50%
40%
34.30%
30%
20%
10%
3.40%
1.30% 0.66% 0.15% 0.07% 0.37% 0.07%
0%—
.167to 1 2 3 4 5 7 8 46
833 Number of Articles
• % of total authors
Figure 6 Author productivity, based on articles retrieved from ABI Inform (From January 1975 to December 2004)
Lotkas Law Applied to LISA Authorship Productivity
60%
50%
45.30% 46.19%
40%
30%
20%
10%
5.40%
1.30% 0.65% 1.08% 0.22%
0%
.167to 1 2 3 4 5 10.5
.833 Number of Articles
• % of total authors
Figure 7 Author productivity, based on articles retrieved from LISA (From January 1975 to December 2004)
36
The following charts provide details 011 specific authors that have made significant contributions to the CI field, according to the number of articles produced within the field. Authors publishing four or more articles in the CI field were included, and results are broken out by database.
Table 3 Authors with four or more CI articles
(As retrieved from ABI/Inform and LISA for the period January 1975 to December 2004.
Co-authorship represented proportionately.)
*Figures exclude duplicate articles
While some of the more prolific authors in ABI/Inform and LISA appear in both databases, it is interesting to note that not a single author registers at the top of both the ABI and LISA lists. Authors like Choo, Herring, and McGonagle did appear in both databases, but their works on CI were not equally covered in both. This may be because the nature and focus of each of the databases is different, especially in the types of

ABI/Inform Author Complete
Number of articles* LISA
Author Number of articles*
McGonagle, John J. 46.0 Ojala, Marydee 10.5
Herring, Jan P. 8.7 Choo, C. W. 5.5
Simon, Neil J. 8.5 Miller, J. P. 5.0
Sawka, Kenneth A. 8.2 Quint, B. 5.0
Prior, Vernon 8.0 Silva, E. Orozco 5.0
Sawyer, Deborah C. 8.0 Weiss, Arthur 5.0
Prescott, John E. 7.8 Ferchaud, B. 4.3
Miller, Stephen H. 5.0 Gordon-Till, Jonathan 4.0
Ogunmokun, Gabriel 0. 5.0 Soloman, M. 4.0
Ansoff, H. Igor 4.5 6 authors Between 3.0 and 3.833
Fuld, Leonard M. 4.5 25 authors Between 2.0 and 2.833
Gilad, Benjamin 4.3 214 authors Between 1.0 and 1.833
Ehrlich, Craig P. 4.0 210 authors Fewer than 1
Ettorre, Barbara 4.0
Nolan, John A., III 4.0
Powell, Timothy 4.0
Trim, Peter 4.0
Vibert, Conor 4.0
17 authors Between 3.0 and 3.833
46 authors Between 2.0 and 2.833
468 authors Between 1.0 and 1.833
814 authors Fewer than 1

journals that are indexed. The articles that appeared in both databases had relevant information to both management and information topics and appeared in journals that were indexed by both databases like the Journal for the American Society of Information Science, Information Processing and Management, or Information Management Journal.
Co-authorship was another aspect of this bibliometric study. In examining a comprehensive list of all the authors whose CI articles appeared in ABI/Inform and LISA, it was found that authors of CI articles pulled in both ABI and LISA were likely to partner with other authors to publish (Table 4).
Table 4 Number of Authors that Co-authored CI articles
(As retrieved from ABI/Inform Complete and LISA for the period January 1975 to
December 2004)
However, in examining the CI articles in each of the databases and the authorship patterns within the context of these articles, the majority of the articles were published by a single author (Table 5). A higher percentage of single-authored CI articles were found in LISA than those found in ABI/Inform. While there are active researchers in the CI field, it is evident that most of the research is independent.
Table 5 Number of scholarly CI Articles, by number of single and co-authored articles
(As retrieved from ABI/Inform Complete and LISA for the period January 1975 to
December 2004)
*Figures do not include duplicates

# Authors Who Co-authored Total Authors % Total that Co-author
ABI/Illform 913 1363 67%
LISA 245 464 53%

Number of Single
Authored Articles % Total Number of Co Authored Articles % Total
ABI/Jnform (1176* Total) 681 58% 495 42%
LISA (459* Total) 300 65% 159 35%


The following tables illustrate the characteristics of journal productivity for CI
articles found in ABI/Inform and LISA. Bradford’s law of scatter states that in any given
discipline, a small number of journals account for a large portion of the total publications
in that area. This is useful in identifying core journals within a scholarly discipline.
Table 6 Journals with five or more CI Articles Retrieved from ABI/Inform
(For the period January 1975 to December 2004)
Number of Articles % of ah ABI
RANK Journal Name Retrieved Articles
1 Competitive Intelligence Review 318 27.0%
2 Long Range Planning 50 4.2%
3 Journal of Business Strategy 29 2.5%
4 Marketing Intelligence & Planning 22 1.9%
5 Planning Review 19 1.6%
6 Strategic Management Journal 18 1.5%
7 Business Horizons 17 1.4%
8 Journal of Public Affairs 17 1.4%
9 Management Review 16 1.4%
10 Journal of Business Ethics 14 1.2%
11 Academy of Management Journal 11 0.9%
12 Journal of the American Planning Association 11 0.9%
13 International Journal of Contemporary Hospitality Management 11 0.9%
14 Managerial Planning 11 0.9%
15 California Management Review 10 0.8%
16 Environmental Manager 10 0.8%
17 Research Technology Management 10 0.8%
18 Information Management Journal 9 0.8%
19 International Journal of Technology Management 9 0.8%
20 Journal of Small Business Management 9 0.8%
21 Strategic Finance 9 0.8%
22 Harvard Business Review 8 0.7%
23 Industrial Marketing Management 8 0.7%
24 Journal of Management 8 0.7%
25 Management International Review 8 0.7%
26 Public Relations Review 8 0.7%
27 S.A.M. Advanced Management Journal 8 0.7%
28 Strategic Change 8 0.7%
29 American Demographics 7 0.6%
30 Journal of Consumer Marketing 7 0.6%
31 Journal of Environmental Planning and Management 7 0.6%
32 Business and Society 6 0.5%
33 Corporate Communications 6 0.5%
34 HR. Human Resource Planning 6 0.5%
35 International Journal of Information Management 6 0.5%
36 Journal of Business & Industrial Marketing 6 0.5%
37 Journal of Business Research 6 0.5%
38 Journal of Information Science 6 0.5%
39 Journal of Management Case Studies 6 0.5%
40 The Journal of Management Development 6 0.5%
41 Management Decision 6 0.5%
42 The Academy of Management Review 5 0.4%
43 American Bankers Association Banking Journal 5 0.4%
44 Decision Support Systems 5 0.4%
45 Human Relations 5 0.4%
46 International Journal of Management 5 0.4%
47 The Journal of Product Innovation Management 5 0.4%
48 MIS Quarterly 5 0.4%
49 Technovation 5 0.4%

Table 7 Journals with five or more Cl Articles Retrieved from LISA
(For the period January 1975 to December 2004)
Rank Journal Name Number of Articles % of ah LISA Articles
1 Journal of dic China Society for Scientific and Technical Information 35 7.5%
2 Information Today 29 6.2%
3 Information World Review 27 5.8%
4 Online 15 3.2%
5 Information Outlook 14 3.0%
6 Advanced Technology Libraries 13 2.8%
7 Business Information Review 12 2.6%
8 Documentaliste 12 2.6%
9 Online Information Proceedings 12 2.6%
10 Database 11 2.4%
11 FlDReview 11 2.4%
12 National Online Meeting 11 2.4%
13 Ciencia da Informacao 10 2.2%
14 Searcher 10 2.2%
15 Journal of Information Science 9 1.9%
16 Library lrends 9 1.9%
17 International Journal of Information Management 8 1.7%
18 Business Information Alert 7 1.5%
19 Managing Information 7 1.5%
20 Profesional de la Informacion 7 1.5%
21 Ciencias de la Informacion 6 1.3%
22 Information Management and Computer Security 6 1.3%
23 Corporate Communications 5 1.1%
24 E Content 5 1.1%
25 Information Research 5 1.1%
26 Link-Up 5 1.1%
There is little overlap between the core CI journals within ABI/Inform and LISA, as there are but three core journals that they have in cornrow: International Journal of Information Management, Corporate Communications and the Journal of Information Science.
It was noted that some publications on these core journal lists are not scholarly or peer-reviewed sources, but instead are trade or news publications. For instance, Information Today, ranked as the second most prolific CI journal in LISA, is not recognized as a scholarly publication. This study relied on ABI/Inform and LISA to refine the search results according to their definitions of “scholarly” and “peer-reviewed” publications, and as such, the databases resumed articles to some journals that are not considered scholarly by researchers.

The language characteristics LISA’s CI articles were easily attained and the results have been summarized below.
Table 8 Language Characteristics of CI Literature Retrieved from LISA
(From January 1975 to December 2004)
Of all the documents retrieved in LISA, 19% of the articles were originally written in a foreign language. The majority of foreign language articles pertained to “competitive intelligence” and “business intelligence”. Thirty-four percent of the foreign language articles were written in Chinese, with French (15%), Spanish (15%) and Portuguese (14%) articles also contributing a significantly to field. While the vast majority of articles retrieved from LISA were originally penned in English, it is apparent that the competitive intelligence field is also receiving attention from Asian and European countries.
ABI/Inform did not provide language indexing information in the retrieved CI records but did provide location information ifa “geographical area or location figures prominently in the text” (ProQuest, 2005). After brief consideration, this information was deemed not useful because it did not provide insight into the origin of the article. For instance, an English-language article written about Chinese CI would be categorized by ABI as “China” in the location field, which does not accurately reflect the article’s country of origin.

Subject/Terms Afrikaa 1inE zec Dutcr ‘ren erm iebrE ‘ttah llRl1 Yfll bissi ovaI 3na wed Total #
forei
lingua
article
Competitor intelligence O O O O O O O O O O O O O O O
Competitive Intelligence O 33 2 4 13 2 0 1 1 12 0 0 11 1 80
Business intelligence 0 0 0 3 2 0 2 0 2 2 1 1 4 0 17
Issues Management O O O O O O O O O O O O O O O
Environ Scanning 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1
Total 1 33 2 7 15 2 2 1 3 14 1 1 15 1 98

Figure 8 Growth of CI Literature in LISA and ABI/Inform Complete (1975 to 2004)
180
160
140
120
100
Growth of CI Literature in LISA and ABI/Inform Complete Data bases
— —LISA
80
60
40
20
o
NNN NN 0)0) 0) 0) 0) 0) 0) 0) 0) 00 000
0)0)0)0)0)0)00 000
y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y— y—
- - - ABI
Both
LISA
a nd
AB 1
Yea r




The titles of the ABI/Inform results were also examined for clues indicating original language information. However, the article titles provided little insight so the foreign language characteristics of ABI/Inform results were undetermined.
Data pertaining to the growth of the CI body of literature was collected in both ABI and LISA from January 1975 and December 2004. When the results are displayed in a graph, typically the distribution for document growth within an abstract and indexing database follows either a linear or exponential distribution (Wolfram 2003). Figure 8 shows the growth pattens of CI literature for ABI/Inform, LISA, and CI literature from both databases. The document growth patterns do not follow either distribution but instead are erratic, with steep climbs followed by sudden declines in literature from year to year. Because the growth of the CI literature does not strictly follow an exponential or linear growth pattern, it could be an indication that the databases are not keeping up with the document growth and have selectively indexed documents (Wolfram, 2003). It is also possible that fewer articles are being written on this topic.
Database overlap was the final aspect examined in this study. In comparing retrieval results, little overlap between databases was found. In fact, only 15 articles appeared in the results from both databases. The findings are presented in the table below.
Table 9 Overlap of Cl retrieved results from ABI/Inform and LISA
(From January 1975 to December 2004)

Total Non-
Duplicated
Records Total
Overlapped
Records Total
Unique
records % of
records
unique
to this
database
ABI 1176 15 1161 98.7%
LISA 459 15 444 96.7%

43
The results indicate a high percentage of unique CI records to both databases. Of ABI’s non-duplicated results, 98.7% of the records were unique to ABI. Similarly, 96.7% of the retrieved results from LISA were unique.
The subject descriptors of these 15 overlapping records were examined, and although the majority of the overlapping records shared indexing terms, the differences between the files were interesting.
Table JO Subject descriptors for overlapping CI records from ABI/Inform and LISA
(From January 1975 to December 2004; Shading indicates shared subject indexing terms)

Subject Descriptors
Article ABI/Inform LISA
1 Environmental scanning
External analysis
Internal analysis
Advantages
Strategic planning
Guidelines Environmental scanning
Information work
Business information
Management information systems
Competitive intelligence
2 Upper management
Telecommunications industry
Studies
Publishing industry
Environmental scanning Information work
Business information
Decision making
Managers
Companies
Canada
3 Studies
Information retrieval
Environmental scanning
Decision making
Chief executive officers Management information systems
Environmental scanning
Managers
Canada
Surveys
4 Competitive intelligence
World Wide Web
Studies
Social research
Social psychology Online information retrieval
Business information
Competitive intelligence
Strategic information systems
World Wide Web
5 Studies
Information processing
Comparative analysis
Methods Information work
Business information
Terminology
6 Studies
Strategic management
Communication
Environmental protection Information communication
Companies
UK
Rhone-Poulenc Agriculture, UK
7 Data mining
Customer information files
Algorithms
Consumer behavior
Software Computer applications
Expert systems
Knowledge representation
Data mining
8 Studies
Computer security
Information technology
Competitive intelligence Information work
Business information
Competitive intelligence
Theft prevention
Companies

The ABI/Inform subject descriptors were focused on business concepts and methodologies (“leadership”, “industrial espionage”), business roles of information users (“Chief Executive Officer”, “upper management”) and information processing and consumption (“internal analysis”, “data analysis”, “consumer information files”). In contrast, the descriptors used in LISA were focused on information theory and methodologies (“knowledge representation”, “qualitative system dynamics”), information tools and systems (“email”, “intranets”, “management information systems”),


9 Knowledge management
Information technology
Competitive intelligence
Studies
Data analysis
Information professionals
Users Information work
Business information
Competitive intelligence
Current awareness services
SDI
Person to person communication
Intra-nets
Electronic mail
Use statistics
Information professionals
Role
Organizations
Surveys
Literature reviews
10 Competitive intelligence
Advantages Information work
Business information
Market research
Companies
Competitive intelligence
11 Competitive intelligence
Intellectual property
Theft
Industrial espionage
Information_technology Information technology
Technology transfer
Law
USA
12 Strategic planning
Methods
Leadership
Records management Records management
Strategic planning
Software
Tools
13 Studies
Models
Intelligence gathering Information work
Business information
Competitive intelligence
Models
Qualitative systems dynamics
14 Internal public relations
Roles
Methods
Studies
Communication Information communication Companies
15 Public relations
Strategic planning
Corporate culture Information communication
Public affairs
Companies
Australia

information uses and purposes (“current awareness services”, “information communication”), and specific information types (“business information”). Unlike ABI/Inform, LISA’s subject descriptors of len included relevant country names like “UK”, “Australia”, and “USA”. The indexing of country names is consistent with LISA’s international focus. While ABI/Inform Global covers “over 350 English-language titles from outside the U.S.” (ProQuest, 2005) and provides geographic indexing, the geographical terms were indexed separately from the subject descriptor information and were lot collected for this study. The implications of this study follow.

Discussion
The findings from this study provide insight lot Oflly unto the key differences, but also fundamental similarities, of CI literature taken from ABI/Inform and LISA.
The results from both ABI/Inform and LISA indicate that “competitive intelligence” is indeed the most commonly used term to refer to this body of literature. “Business intelligence” had a boost in usage, starting in the late-1990s, indicating an increased popularity and interest in the topic.
More results were returned by searching in the title, abstract and subject fields than searching only in the subject descriptor field, indicating that many relevant documents are not adequately indexed by these services. When searching the title, abstract and subject fields, ABI/Inform results increased 62% and LISA results increased 115%, suggesting that subject-indexing is not comprehensive and is not equally applied to all relevant materials. Based on this evidence, future searches for CI articles should not solely rely on the subject-indexing feature of either database. Because LISA indexes more articles on “business intelligence” than ABI/Inform, and a large percentage of ABI/Inform’s results relate to “environmental scanning”, it is obvious that each database has certain specializations within the CI field.
Overall, ABI/Inform yielded the most records, with LISA yielding less than half the number of non-duplicated results of ABI. This suggests that the business field has devoted more attention and research to CI than the library science field. However, the growth of CI literature in LISA increased significantly in 1999, signaling an increased awareness and relevance to library science field.
Not surprisingly, the authorship patterns follow Lotka’s reverse J-shaped distribution, even though the results from LISA show a slight aberration in the curve. There is a greater number of prolific CI authors and core journals in ABI/Inform than in LISA, providing evidence that the business field has a greater interest in and has published more research on CI. Because ABI/Inform and LISA do not share common CI core authors or core journals, it appears that the two CI paradigms have developed independently of each other. Perhaps as Diana Crane suggested, until the field receives increased attention and importance, significant cross-disciplinary activity will not likely occur.
While ABI/Inform did not provide information on language, the results from LISA indicate that there is international interest in CI. This study indicates that CI articles are published mainly in English, but this is probably because the indexing services, and the majority of the sources that they selectively index, are in English. The most numerous foreign language articles are in Chinese, French, Spanish and Portuguese, suggesting a global active interest in CI.
The growth of the CI body of literature is erratic, and does not follow a typical linear, exponential or logistic curve. Typically the document growth distribution within an abstract and indexing database follows either a linear or exponential distribution (Wolfram, 2003). However, the oscillating CI document growth patters in ABI/Inform and LISA indicate that the databases are not keeping up with CI document growth or have selectively indexed documents. Because the oscillating pattern in both ABI/Inform and LISA is similar, a third possibility exists. It may be that the overall CI literature, after experiencing exponential growth, hit a “ceiling”, causing the growth pattern to oscillate wildly (Price, 1963). The trends in these two databases may be a result of the overall erratic CI growth pattern. Further study on the growth of the complete body of CI literature needs to be studied.
There are some shortcomings to this research that warrant mention. Using an indexing and abstracting database can skew results, as there is a selective process in collecting articles and journals for inclusion in a database. The characteristics of such database literature do not necessarily reflect the natural characteristics of the CI field as a whole.
The CI terminology and literature growth trends are subject to database indexing inconsistencies and flawed article collection practices. The characteristics of CI literature in ABI/Inform and LISA may not reflect the overall popularity or usage of a term and may not provide an accurate account of CI paradigm growth. Using subject descriptors to determine terminology usage trends would be a serious mistake, as “traditional classifications, because of their often rigid structures and their resistance to change, often reflect outdated concepts of a subject’s boundaries” (Nicholas and Ritchie, 1978, p. 32)
Using Lotka’s law to identify prolific authors fails to account for the impact of authors’ ideas on the field. Prolific authors may make the most contributions to the field, but this may only testify to their ability to publish frequently. A citation analysis of CI literature is a more effective method in understanding the true exchange of ideas and impact of research in the field. The Bradfordian distribution of core journals is also subject to the same criticism, as the most impact full journals in CI may not be the same journals that provide the most CI articles. Additionally, the database definitions of “scholarly” and “peer-reviewed” publications were inconsistent, and returned some articles from journals that were lot peer-reviewed nor considered scholarly by researchers.
The language characteristics indicate the most common languages used for CI dissemination in LISA. The language information does lot provide insight unto the author’s country of origin.
Note that the overlap results only relate to the similarities between the databases. If CI research in business and library literature were to be examined overall, a different level of overlap would likely emerge.
Overall, the study is prone to inaccuracies and inconsistencies inherited by the database records, as indexing and abstracting information taken from the databases may be incomplete or incorrect.

Conclusion
CI is clearly an emerging paradigm: there are journals pertaining directly to CI, there is growth in research, and there is even a professional organization devoted to the practice of CI. However, based 011 the current findings, it does lot appear that the “invisible college” surrounding CI researchers bridges the gap between library science and business fields. The CI literature shares few common core author and journal characteristics and there is little collaboration across the CI literature. Truly, this study provides evidence of two independently developing paradigms — one within library science, the other in business — whose followers have avoided collaboration between invisible colleges. While this may be effective in the short-term pursuit of research interests, the cross-fertilization of ideas and interdisciplinary cooperation will be the only hope for long-term growth of CI research.
Ifwe assume Crane’s diffusion of ideas concept to be true, whereby the adoption of ideas is marked by a concomitant growth in scholarly literature, the inconsistent levels of CI research and growth indicate an equally uneven adoption of ideas. The interplay between library science and business as they pertain to CI is very limited, especially since there is little overlap between databases. While both fields find value in CI and have contributed to CI research, it is evident that these two fields do lot share a common set of core research or researchers.
A database environment, while representing the library or business literature as a whole, can only provide a constructed view of a field. Because a database selectively collects articles in a field, the generalized characteristics of those articles can be described as artificial at best. For the purposes of this study, databases provided a timely, cost-effective and relatively simple way to gather information and resources related to information resources in the library and business fields.
While taking into account the inherent flaws of this study, the results can be used to develop core collections of CI resources. The list of core journals and key authors would be very useful for collection development purposes, as it becomes increasingly costly to purchase published research. The core journal and author lists can also help in database evaluation, as these lists provide criteria on which to assess the coverage of CI in a database.
This current study has identified bibliometric characteristics that differentiate CI research taken from library science and business databases, but further investigation is required to get a more complete picture of the growth, authorship and publication patterns, interdisciplinary collaboration, and other related CI bibliometric characteristics. Citation research provides more insight into the diffusion of ideas across disciplines, and presents a way to determine the obsolescence and impact of authors, authors’ articles and journals on CI. Citation analysis reveals the interlacing between disciplines, and shows the true boundaries of, and interaction between, invisible colleges. The current findings, coupled with proposed future research, will enable a deeper understanding of the relationships within the CI paradigm.